2x Maria Gripe

16:59

Det var ett tag sen jag hann skriva, plus att jag ville vänta tills jag läst ut två stycken böcker, eftersom den andra äu uppföljaren på den första jag läste...

Författare till båda böckerna: Maria Gripe

Bok nr. 1!
Titel: Skuggan över stenbänken
Antal sidor: 221
Bokens huvudperson är 14-åriga Berta som berättar historien om är hennes familj under 1910-talet fick en ny jungfru. Den nya jungfrun heter Carolin och är en mycket egendomlig person. Det är också något konstigt med Carolin, varför är hon ute så mycket på nätterna?
Carolin förändrar tillvaron för hela familjen, inte minst för Berta, som utvecklar en väldigt nära relation med Carolin.
Det är också så att det är en skugga på ett kort som Carolin undrar mycket över. Vem var skuggan på bilden?

Bok nr 2!
Titel: ...och de vita skuggorna i skogen
Antal sidor: 422
Det här är alltså andra boken i Maria Gripes skugg-serie. I den här boken åker Berta tillsammans med Carolin till slottet Rosengåva för att vara sällskap åt tvillingarna Arild och Rosilda. Carolin påstår sig vara Bertas halvsyster, men på tågstationen berättar Carolin att hon på slottet ska spela Bertas bror, Carl. Förrvirringen är ett faktum, och att inte vara säker på om Carolin talar sanning eller inte om att de är halvsyster gör Berta galen.
Hon får annat att tänka på när hon börjar se vita skuggor i skogen, och är fast besluten att ta reda på var de kommer ifrån. Nystandet börjar, och hon upptäcker en hemlighet så stor att hon inte kan stanna kvar på slottet...

Jag har alltid varit lite skeptisk till Maria Gripe och trott att det är mossiga, tråkiga böcker. Men tji fick jag! Jag har båda böckerna hemma, så jag tänkte att "Jaha, man kanske ska ta och läsa Skuggan över stenbänken i alla fall, det är ju en klassiker". Visserligen har jag tidigare läst, älskat och läst igen Tordyveln flyger i skymningen, men den hade inte riktigt övertygat mig.
Jag behövde inte läsa långt innan jag inte kunde slita blicken från texten. Tur att jag ofta äter middag själv, för annars hade jag inte varit ett speciellt trevligt och roligt sällskap! I samma stund som jag läst sista meningen i Skuggan över Stenbänken rusade jag ner till mitt rum, och letade ivrigt fram ...och de vita skuggorna i skogen. Så snart jag kommer tillbaka till skolan ska jag leta fram resterande två böcker i serien, och plöja igenom dom! Jag lovar en till recension så snart jag läst ut dom!

Kolla också in: Tordyveln flyger i skymningen! Så bra!


Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg