Bokbloggsjerka 8 – 11 maj

08:35

Veckans jerka:

Mia Eggimann undrar hur du får plats med alla böcker?


Alltså det får jag ju inte. Tyvärr. Jag har två stycken Billy och fyra mindre pocketbokhyllor och jag måste rensa hela tiden. Dessutom ska ju tydligen MIN SAMBO ha två hyllplan också????? Vi har inte plats för fler bokhyllor heller, så det här är ju helt klart ett problem. Andra ställen jag förvarar böcker på: På golvet bredvid sängen, under huvudkudden, på bordet i sovrummet, på köksbordet, på vardagsrumsbordet, i soffan, på skrivbordet, på micron. Såatteh. Jag har ingen bra lösning. Jag önskar att jag hade en Hermione-väska som det typ gick att gå in i så det blev ett helt nytt rum, men det har jag inte.

Så det enda svaret på den här frågan är: Jag rensar. Jag har med åren blivit mer och mer petig med vilka böcker jag behåller, och när en börjat rensa de första går det mycket lättare att fortsätta. Under de senaste två åren har jag rensat ut en bra bit över 100 böcker, och jag tror att det för en gångs skulle är relativt tomt i min bokhylla (fråga inte min sambo om det här. Han skulle inte hålla med). 

Du kanske också gillar

27 kommentarer

  1. Att rensa är en bra ide men jag har inte riktigt kommit dit än!

    SvaraRadera
  2. Så onödigt att din sambo måste ha två hyllplan. Är det verkligen nödvändigt? Och... under huvudkudden? Blir inte det väldigt hårt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men eller hur. Han får väl skaffa sig egna bokhyllor liksom... Och under huvudkudden - nej! Jag har bara en bok där åt gången :)

      Radera
  3. Jag försöker rensa, men har svårt för det. Har nästan slutat köpa böcker för att försöka stävja problemet, men hur kul är det egentligen?! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, men nya böcker måste en ju få köpa. Och alltså rensningen - så fort en kommer över spärren så flyter det på tycker jag. Det gäller bara att rensa de första gångerna.

      Radera
  4. jag smyger in lite böcker i makens hyllor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min har ju inga hyllor jag kan smyga in böcker i... Eller jo, senast vi flyttade hyllorna lät jag honom få två hyllplan i den smalare bokhyllan istället för den bredare!

      Radera
  5. Så flink du er som klarer å rense bort bøker! Jeg klarer det ikke...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde inte heller det i början... Men efter första boken rullar det på bara!

      Radera
  6. Bokhögar lite var stans hör till i ett riktigt hem...

    SvaraRadera
  7. Jag har också rensat ut massor av böcker de senaste åren och gett bort till släkt och vänner som gillar att läsa.

    SvaraRadera
  8. Du har inte funderat på att lägga ut din sambo på Blocket och byta honom mot ett par bokhyllor till? :))

    SvaraRadera
  9. men sambon får väl ordna någon liten låg hylla under något fönster eller någonstans! du behöver ju dina hyllplan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men precis! Ska smyga ut hans böcker när han minst anar det...

      Radera
  10. Jag gör också så, jag rensar och skänker till släkt och vänner. Behåller bara "speciella" böcker.

    SvaraRadera
  11. Jag har svårt för att rensa ut böcker. Borde kanske gå i terapi.

    SvaraRadera
  12. Min kära sambo anser också att han behöver plats i bokhyllan, så han smyger in böcker mitt ibland alla mina! "muttrar högt" Inte snällt alls ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meh! Min får hålla sig till SINA hyllplan. Annars blir jag fan arg.

      Radera
  13. Jag har rensat lite under våren, 3-4 påsar som åkt iväg, men det är ändå lika fullt av nån underlig anledning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men eller hur... tycker bara att böckerna får mindre och mindre plats, trots att jag kört iväg uppåt tio kassar de senaste åren...

      Radera
  14. Pocket bokhyllor? Jag har funderat på att sätta in extra hyllor i en billy och låta mina pocket stå där mn då hamnar inte serier tillsammans...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite mindre hyllor. Men jag är alltid jättenoga med att alltid köpa samma utgåva när jag köper böcker i serier. Det vill säga: antingen pocket eller inbundet/storpocket. Aldrig blandat.

      Radera
  15. Att rensa är klokt om det blir för mycket o utrymme inte tillåter fler bokhyllor.

    SvaraRadera
  16. Min man tar upp betydligt fler hyllplan än så :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har inte tillräckligt med pli på'n! Du får säga åt honom "Nu flyttar du på dina böcker"!

      Radera

Instagram

Populära inlägg