Top Ten Popular Authors I've Never Read

08:22

Temat för den här veckans Top Ten Tuesday är tio författare som är populära men som jag inte läst. Alltså, till att börja med så är jag en sån där som gärna undviker saker som blir hypade. Jag hyser fortfarande en väldigt stark motvilja till bland annat Twilight (förutom att jag inte tyckte de var så bra heller...). Så populära författare som jag inte läst finns det gott om.

Däremot tyckte jag att det var supersvårt att komma på sådana som var liksom i "min genre". Det är ju en sak att jag inte läst till exempel Håkan Nesser eller Dan Brown - det är ju faktiskt inte min typ av böcker. Sådana författare skulle jag kunna rabbla hur många som helst. Camilla Läckberg, Jo Nesbø, Leif GW Persson, Kristina Olsson, Mari Jungstedt och så vidare i alla oändlighet. Ni fattar grejen. Däremot: författare i min genre. Svårt, men jag försöker som vanligt.

  1. J.R.R. Tolkien
    Alltså, den största klyschan bland fantasyälskare? En gång började jag läsa Sagan om ringen, men slutade efter ett tag. Tyckte inte att den var så himla bra alltså. När jag pratar med andra känns det dock som att lika många hatar honom som älskar. Så är ju inte ensam om att känna som jag gör angående Tolkien i alla fall!
  2. Nina Björk
    Ja, jag är feminist och har fortfarande inte läst Björk. Eller Gemzöe för den delen. Eller Thorvall. Spark i baken på mig på dessa alltså.
  3. Sarah Dessen
    Tänkte ju att jag skulle få tummen ur förra sommaren, men det blev aldrig av... Mina Dessen-böcker står fortfarande olästa i bokhyllan. Peppa mig någon?
  4. Caitlin Moran
    Egentligen vet jag inte så mycket om Moran, men det känns som att jag skulle kunna gilla henne om jag läste hennes böcker. Ni som läst hennes böcker och vet vad jag gillar: tror ni jag skulle gilla henne?
  5. Jonathan Tropper
    Det här är väl förstås inte riktigt min genre egentligen, men jag gillar ju typ... Nick Hornby sjukt, sjukt, sjuuuukt mycket. Har alltid tänkt att Tropper är Hornby-ish. Fast det kanske han inte är...
  6. Nene Ormes
    Har länge velat läsa hennes böcker, men kommer aldrig riktigt till skott. Det är ju faktiskt superdåligt.
  7. Michelle Paver
    Alltså åh, under mitt år som bloggambassadör för bokmässan bjöd vi in till träff för ungdomsbokbloggare. På väg till ett seminarium tittade Michelle Paver in och jag bara: "Vem ÄR det här ens?!" medan alla andra bloggare var överlyckliga och höll på att dö av hjärtattacker allihopa.
  8. Kerstin Gier
    Lånade faktiskt Rubinröd av min lillasyster för några veckor sedan, men det går så himla långsamt för mig att läsa just nu. Vill verkligen läsa den, men vet inte nääääär.
  9. Cornelia Funke
    När jag var yngre var det Tjuvarnas herre som hypades, nu är det Bläckhjärta. Har aldrig varit megasugen på hennes böcker, men råkade snubbla över en bild på Tjuvarnas herre på internet häromdagen och blev lite nostalgisk.
  10. Jenny Valentine
    Okej, den här punkten är definitivt fusk, för jag HAR läst Jenny Valentine - dock bara novellen Tio stationer. Den gillade jag i alla fall jättemycket. Varför jag inte tagit tag i Hitta Violet Park som står i bokhyllan och väntar är egentligen ett mysterium.


__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

10 kommentarer

  1. Jag tror allt du skulle gilla Morans "How to be Woman", tror alla feministpositiva skulle gilla den, så himla rolig alltså! "Under det rosa täcket" är ju annars en självklarhet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under det rosa täcket har jag stående hemma i bokhyllan faktiskt! Det gäller ju bara att ha tid och allt sånt också...

      Radera
    2. Ja, det är alltid tiden som ställer till det!

      Radera
  2. Jag tog mig igenom Sagan om ringen, men jag är inte heller exalterad över dem. Tycker det räcker att se filmerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, nej, jag är inte supersugen på att försöka ta mig igenom böckerna igen. Dock tror jag bara att jag var 11 eller 12 år när jag försökte senast, så jag tänker att de nog var lite för svåra för mig också kanske.

      Radera
  3. Har läst alla Tolkien utom Silmarillon men annars så är de olästa för mig också.

    SvaraRadera
  4. Till skillnad från Alekzandra gillade jag inte Moran trots att jag är feministpositiv ;) Så jag vet inte riktigt vad du skulle tycka om den. Värd att testa är den ju förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hum, tja, får kanske ta mig en titt i alla fall!

      Radera
  5. Dessens böcker är ju underbara, LÄS!
    Jonathan Troppers konsten att tala med en änkling läste jag nyss och den var helt okej, började nyss med en till bok av honom.
    Kerstin Giers ädelstenstriologi är en ny storfavorit! SÅ HIMLA BRA!
    LÄÄÄÄS! :)

    SvaraRadera
  6. Jag älskade Tolkien första gången jag läste honom, andra gången tog jag mig inte ens igenom hela trilogin. Kom ungefär hundra sidor in i andra boken innan jag gav upp.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg