Godnatt Mister Tom

20:51

Titel: Godnatt Mister Tom
Författare: Michelle Magorian
Antal sidor: 287
Passar bäst för: Barn och ungdomar, 13-18 år
Handling: Tom bor i en liten by i England under andra världskriget. Han är en enstöring, och deltar inte de olika aktiviteter som anordas i byn. En dag får han ta hand om den lilla pojken William, som har evakuerats från London, på grund av kriget. William är väldigt reserverad, och Tom märker snart att hans mamma brukar slå honom, och att han behöver väldigt mycket kärlek för att kunna leka som ett normalt barn.
Egna tankar: Jag har läst den här boken 3 gånger, och jag har gråtit lika mycket varje gång! Det är en utav min absoluta favoritböcker. Första gången jag läste den tror jag att jag var kanske... 13 år gammal? 11-13 år var jag nog. Den kanske låter hemsk, men jag tycker absolut att den är lämplig även om man är så pass "liten". Jag älskar verkligen den här boken, och blev helt överlycklig när jag hittade den nerpackad i en låda här hemma (jag rensade bort alla böcker som jag redan läst för några månader sen). Jag skulle nog kunna läsa den tio gånger till utan att tröttna på den! Eftersom den också är skriven för barn så är språket väldigt enkelt, och det går fort att läsa. Jag har skrivit att den pasar bäst för 13-18-åringar, men om man är vuxen och inte har läst den här boken än, så tycker jag verkligen att man ska avlägga lite tid på den!
Mer av författaren: Jag har faktiskt inte läst något mer utav Michelle Magorian, men jag har länge varit sugen på att läsa En liten kärlekssång, som jag har hört ska vara väldigt bra. Nu tänkte jag beta av alla böcker jag har hemma liggandes först, men den kommer sen på min lista!


Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg