Utan onda aningar

22:17

Titel: Utan onda aningar (Øyne blå)
Författare: Jan-Sverre Syvertsen
Antal sidor: 266
Passar bäst för: 17+
Handling: Tonje Kvamme, 13 år, försvinner spårlöst på väg hem från handbollsträningen. Tonje är som dom flesta andra vanliga 13-åringar. Hennes föräldrar har dock börjat reagera på att Tonje får mycket pengar på annat håll. Plötsligt har hon råd med saker hon inte haft förut. Tonje har börjat strippa i webkameran för den som kan betala. När dom utreder fallet Tonje nystas snart en stor pedofilhärva upp. Polisen i det lilla samhället Ski, där Tonje bott, inser snart att dom måste jobba snabbt. Snart kommer dom hitta bilder utav henne på nätet - eller värre - död.
Egna tankar: Jag tyckte den här boken var väldigt bra och spännande. Den tar upp ett ämne som är väldigt aktuellt idag, vilket gör den väldigt intressant. Slutet är riktigt bra! Jag tycker också att det är intressant att Sander Mørk, som är psykolog på Tonjes skola, får vara med i utredningen, och att han inte är en sån där typisk man som det brukar vara i deckare... Den känns också verklighetstrogen, vilket jag tycker är viktigt med deckare. Att den känns så pass verklighetstrogen är nog mycker för att det handlar om ett så pass högaktuellt ämne som det gör. Internet är en stor del i det hela också, vilket gör att det verkligen känns som att den utspelar sig idag. Dessutom så tycker jag att det är rätt så "mysigt" med sånna här deckare, som utspelar sig i små städer eller rent av byar. Det är kanske därför som jag tycker så mycket om tv-serien Midsomer Murders?

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg