Människohamn

01:26

Titel: Människohamn
Författare: John Ajvide Lindqvist
Antal sidor: 448
Läs också: Låt den rätte komma in, Hanteringen av odöda

Anders är ute med sin fru Cecilia och sin dotter Maja. Plötsligt är Maja borta, efter att ha sagt att hon ska gå och titta på något. Trots att de är på en ö med is runtom, som inte har några träd eller buskar, så finns Maja inte att hitta någonstans.
Några år senare återvänder Anders till sin gamla hemö, och upptäcker snart att konstiga saker börjar hända. Han och barndomskompisen Elin blir förföljda av två killar som ingick i deras gäng under tonåren, men som drunknade innan de hunnit bli vuxna. Snart förstår Anders att Maja finns där någonstans, han kan bara inte se henne.

Jag har tidigare läst och älskat John Ajvide Lindqvist, men det tog lång tid innan jag fick tummen ur och började läsa den här. Det fick jag bittert ångra! Den här boken är så underbart naggande att jag önskar att jag läst den för länge sen! Det är en underbart komponerad skräckroman i en otroligt mysig miljö - på skärgårdsön Domarö.

Folkliga myter, mysig stämning, allt finns, och allt är så otroligt lyckat. Nu har jag inte hunnit läsa Pappersväggar än, men jag vill redan påstå att det är här Ajvides hittills bästa bok!

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg