Jack Uppskäraren - Kriminalfall och legend

23:16

Titel: Jack Uppskäraren - Kriminalfall och legend
Författare: Glenn Lauritz Andersson
Antal sidor:325

Återigen blev det en ren faktabok. Den här gången om Jack Uppskäraren (eller Jack the Ripper. Eftersom jag tycker att det låter lite töntigt på svenska brukar jag alltid använda det engelska namnet). Jack the Ripper var en utav världens första kända seriemördare, och jag skulle dessutom vilja påstå att det också är världens mest kända. Jag råkar ju ha en förkärlek för London, sent 1800-tal, berättelser ut verkligheten, berättelser om misär och ouppklarade gåtor. Hur perfekt är då inte denna bok, när den har ALLT utav det där! Än idag vet man inte vem Jack the Ripper var. Och i boken gör det både allt sjukt spännande samtidigt som det inom en växer en enorm frustraion över att man ALDRIG (förmodligen aldrig, om det inte skulle dyka upp något bevismaterial som inte är förfalskat utan faktiskt äkta, vilket inte är troligt, då morden skedde 1888 (och eventuellt 1889).) kommer få veta vem mördaren är.

I boken beskrivs i alla fall morden, ofta med väldigt otrevliga detaljer (jag är alldeles för självdestruktiv. Jag är rädd för höga höjder - åkattraktioner såsom Fritt Fall osv är det bästa jag vet, eftersom jag är övertygad om att jag ska dö. Jag är extremt äckelmagad, hatar sår och blod - jag kan absolut inte hålla mig ifrån alla äckliga detaljer och älskar sjukhusserier). Det visas tydliga kartor över platserna, och är ofta kompletterat med bilder på aktuella personer i utredningen, offret, mm.

En högst intressant bok! Som sagt så är det ju svårt att klaga på hur berättelsen slutar i en faktabok. Man kan ju inte direkt bara ändra faktan, eftersom det då inte skulle vara en faktabok.... Men upplägget är väldigt tydligt, och boken är lättförståelig!

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg