Sekter och hemliga sällskap i Sverige och världen

12:32

Titel: Sekter och hemliga sällskap i Sverige och världen
Författare: Clas Svahn
Antal sidor: 286
Läs också: Det okända av Clas Svahn

Det här är en ren faktabok om olika sekter och hemliga sällskap som finns i världen. Nuvarade och icke längre existerande. Till exempel tar boken upp Frimurarorden, Tempelriddare, Livets Ord, Jehovas Vittnen, och all de "vanliga" sekterna och hemliga sällskapen, men den tar också upp till exempel Verklighetens Center, Skull & Bones, Bildbergergruppen. I alla fall jag skulle kalla dem mindre kända, för jag hade inte hört talas om dem tidigare.

Ja, i den här boken är det väl svårt att kritisera innehållet. Jag menar, man kan ju inte direkt säga att "nej, jag tycker att den här faktan är dålig". Alltså, man kan ju tycka illa om verkligheten, och man kan tycka illa om ämnet, men då väljer man inte 1) att läsa en ren faktabok och inte heller 2) det ämnet. Jag tycker att boken var hemskt intressant. Det kändes att den var välplanerad och att det låg mycket arbete bakom. Det är ganska mycket kommentarer från avhoppare från sekter, både sånna som tycker att sekten var bra och negativ. Det är ju helt klart en bok som är kritisk mot sekter, men jag tycker ändå att han försöker visa andra sidor av sekterna också. Till exempel en utav kvinnorna han har intervjuat säger att det har varit en fantastisk tid, osv.

Nej, en hemsk intressant bok var det i alla fall, och den var lätt att förstå också!

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg