De dödas röster

07:30

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
Jag är inne på min sista vecka som gräsänka och min nästasista vecka som ogift(!!!!???). Jag jobbar fyra dagar (däribland idag), men har något annat jag hellre vill göra prick hela tiden. Nämligen lyssna på De dödas röster.

I fredags skickade jag med bokmärken med reklam till typ varannan person. "Du ser ut som att du vill lyssna på en bra podd!" "Har du läst Cirkeln? En av författarna har skrivit en sjuuuukt bra podd till P3!" "Om böckerna tar slut har jag ett superbra poddtips – helt gratis dessutom!"

Vad vann jag på det här? INTE ETT JÄVLA SKIT. P3 borde ärligt talat ge mig lite provision för alla bokmärken jag delat ut. MEN I ALLA FALL. Eftersom jag har en blogg med en jävla massa sidvisningar varje dag kan jag väl fortsätta missionen här dårå!

Sara Bergmark Elfgren har alltså skrivit en podd för P3. Alltså inte en diskussionspodd, utan en mockumentär (jag och Victor twistar om detta ord. Han menar att en mockumentär alltid driver med dokumentärer, medan jag menar att en mockumentär bara är en hittepå-dokumentär. Wikipedia håller med mig)(detta är alltså en icke-humoristisk hittepå-dokumentär) om en tjej som dött. Om en älskar P3 Dokumentär, I brottets spår och andra crime-poddar (a la undertecknad), men verkligen skulle älska dem lite mer om det var övernaturligheter inblandade kommer en förmodligen få instant sprutorgasm av denna serie (a la undertecknad). Det är helt enkelt 100% amazing och prick allt jag någonsin önskat mig av en podd. Så är det.

Ett avsnitt är ca 30 minuter långt. Om du lyssnar på ett avsnitt och tycker att det var bortslösad tid bjuder jag på cyber-kakor. Eller vänta, det gör jag ju ändå, hehe.

Det går att lyssna på internetzzz, i Podcasts-appen och i Sveriges Radio-appen (ni måste söka på P3 serie, inte De dödas röster). Iväg med er nu. Så så. Kom igen. SKA JAG BEHÖVA SÄGA ÅT ER PÅ SKARPEN? Nej, bra.

Du kanske också gillar

8 kommentarer

  1. Jag är faktiskt på Viktors sida i det här fallet. Pseudo-dokumentär skulle passa bättre. Syftet med en mockumentary är ju ändå att vara en parodi eller satir, du vet, "to mock". Om vi bortser från det inte helt akademiskt rumsrena i att hänvisa till wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Pseudo-documentary

    Men "De dödas röster"? Damn good.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet, men jag håller inte med. Är det mer ok om jag hänvisar till P3 då? De kallar det också för en mockumentär. Internet verkar inte överens heller, för Urban dictionary (som jag ser som säkrast i det här fallet) har röstat upp en som inte nämner komedi högst upp. http://sv.urbandictionary.com/define.php?term=mockumentary

      Radera
  2. Äh, orka. Kan vi inte bara köra på "hittepå-dokumentär" på svenska så slipper vi ens fundera? Djefla låneord liksom.

    SvaraRadera
  3. har ett avsnitt kvar men tycker den är så jääävla bra gjord!! dock trodde ju jag det var en verklig händelse fram till avsnitt 6. Naiv ja! haha. Där föll den liiite, men still going strong! imorgon blir det sista ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha aw! Jag lyssnade på sistaavsnittet på vägen hem idag! Och ja, verkligen sjukt bra gjord :)

      Radera
  4. Ska nog ge det en chans imorgon när jag åker till jobbet. Lagom längd på avsnitten dessutom, tycker ofta poddar är för långa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, men har du lyssnat på Beijers och Broströms bryderier? Den är kort och ganska trevlig tycker jag!

      Radera

Instagram

Populära inlägg