Jakten på den bästa filmen

13:00

 Sååå, ni vet en sån här typisk möhippe-/svensexe-grej när en ska svara på frågor om sin partner? Det fick jag givetvis göra i lördags, och Victor hade fått göra det på sin svensexa också. Min lättaste fråga att svara på (yep, lättare än hårfärg för han har helt obestämbar hårfärg) var: "Vilken är Victors favoritfilm?" Jag svarade "Fight Club" innan frågan ens var färdigställd (jag tänkte faktiskt kortare tid än vad Victor gjorde när jag skulle dubbelkolla det med honom efteråt. Och ja, det är fusk att kolla med varandra innan bröllopet). Sen fick jag ju förstås frågan om vilken min favoritfilm var för att de ska kunna kolla så att Victor svarat rätt. Jag svarade "Låt mig återkomma".


You see: jag visste inte vilken som var min favoritfilm. Hade någon frågat mig för tio år sedan hade jag utan att blinka svarat Amelie från Montmartre (ett av mina favoritstycken att spela på piano är därifrån faktiskt!). Nu? Jag har inte sett den på så många år. Så hjärnstillestånd it was. I två hela dagar. Ett gäng filmer for genom mitt huvud. Mitt safe card är Guardians of the Galaxy. Tittar på den jämt när jag mår dåligt. Men jag skulle knappast säga att det är min favoritfilm.

Några andra som for genom mitt huvud var 9 – snygg och lagom allvarlig + en hel hög med gråt (jag gillar gråtiga filmer) – och Coraline. Yeees but no. Ett tag tänkte jag att jag förmodligen är så pass fulkulturell att det nog måste bli antingen Clueless, Mean Girls eller Easy A

Jag sköt i alla fall upp beslutet över natten och tänkte att jag svarar dagen efter (det blev två dagar efter) – och det kändes verkligen som att jag missat något väldigt väsentligt. Som att det fanns ett uppenbart och självklart svar jag borde svara på frågan om vilken som är min favoritfilm. Och som alla bra idéer slog det mig när jag låg i sängen och nästan hade somnat: DUDE, Star Wars är film(er). Skäms över att det inte var det första jag tänkte på. Vem är jag ens?! Jag har till och med en SW-tatuering! Jag skulle inte kunna gifta mig med någon som inte gillar Star Wars. Och jag vet att det inte är en film, men det skiter jag i. Om jag svarade "Disney" på frågan vad jag sjunger i duschen kan jag svara Star Wars på vilken som är min favoritfilm. Så det så. 

Sååå, vilken är din bästabästa film?

Du kanske också gillar

6 kommentarer

  1. Uh. Håller med om att det är en svår fråga. Man kan angripa den från så många perspektiv. Men måste nog säga You've got mail vilket är så jävla konstigt och icke-jag egentligen men såg den som liten och det är något med den jag tycker är harmoniskt. Och jag har svårt att hitta harmoni annars och det bör ju ändå ge den extrapoäng. Samtidigt är det jättetöntigt av mig. UH VEM ÄR JAG ENS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, det får vara töntigt! Jag gillar massor av töntiga saker. And I'm freakin' proud of it.

      Radera
  2. Under flera år var det Remember the Titans, idag vet jag inte riktigt. När det kommer till min favoritserie finns det absolut ingen tvekan, alla i min närhet hade lätt kunnat svara på den frågan men film? Jag vet inte. För att räknas som favoritfilm måste man kollat x antal gånger på filmen och fortfarande tycka att den är suverän. Jag ser oftast inte om filmer inte, prioriterar fortfarande serier även på denna punkt. Den enda filmen som kommer till mig och som kan kvalificera sig är Hungergames: Catching fire. Det får nog bli den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså jag vet inte vilken som är min favoritserie heller... Jag tänker liksom aldrig på det. När i livet behöver en annars liksom ranka att "det här är den film jag gillar MEST"? Typ aldrig...

      Radera
  3. haha ditt inlägg var faktiskt kul ^^

    Jag har faktiskt ingen bästa film eller bästa filmserie :o

    SvaraRadera
  4. HM. Min favoritfilm är nog Zazie dans le metro- SE DEN! Stort tips!!!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg