Söndagsläsning

13:29

Hejhej alla! Jag hoppas tillbringa större delen av den här dagens tid i soffan för att återhämta mig efter min möhippa (har bland annat åkt till rymden i en mini-Death Star. Inte alla som har). Om ni kör på samma typ av lågaktivitet som jag kommer här ett gäng artiklar och sånt som jag tycker ni kan läsa!

1. "Är arbetarklassens drömmar de skrattar åt"
Det är ju knappast någon hemlighet vid det här laget att jag är ett stort Patrik Lundberg-fan. Han skriver som vanligt väldigt bra – den här gången om att vara klassresenär och att förakta arbetarklassens drömmar.

2. "Somliga feta kvinnor"
Personen bakom instagram-kontot somligafetakvinnor intervjuas om hur fatshamingen inom feminismen ser ut, hur förtrycket av tjocka syns i samhället och hur en kan vara en bra allierad till en tjock person. Så himla väldigt vettigt. Alla smala/normsmala personer borde läsa detta och ta till sig.

3. "What's It's Like to Have 'High-Functioning' Anxiety"
"It’s feeling unqualified to write this piece because I’m getting by. It’s when you’re social enough to get invited to things, but so often find yourself standing in a room where it feels like no one knows you. It’s being good at conversation and bad at making close friends because you only show up when you feel “well” enough. Only text back when you feel ready. Because you’re afraid they’d hate you if they really knew you. That the energy would overwhelm them, and you’d lose them."

Så otroligt bra text om ångest.

Louise på Oh So Sensitive skriver om ensamhet, hur viktigt det är för personer som henne (och mig) och hur det faktiskt inte finns ett likhetstecken mellan ensamhet och sorglighet.

Själv kommer jag nog hugga in antingen på Uprooted av Naomi Novik, A Thousand Nights av E. K. Johnston eller Red Queen av Victoria Aveyard för de köpte jag på sommarkampanj på jobbet! Puss och trevlig söndag!

Vad läser ni?

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Åh, tack för att du delade texten om high functioning anxiety, den var extremt bra!!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg