En viktig bok om fittor

07:00



Idag är det den 2 december och jag får äran att stå för dagens viktiga bok! Eller tja, min bok är faktiskt ett seriealbum. Vi ska nämligen snacka lite fittfakta. Ja, som i det där typ hälften av världens befolkning har mellan benen. Hur mycket av det du lärde dig om alla fittbärares underliv på sexualkunskapen i skolan eller genom broschyrer på ungdomsmottagningen eller i sexspalten i Frida tror du är vetenskap färgat av patriarkatet? Om du säger ”Men vetenskap ska vara objektivt, det kan en ju inte sätta sig emot” måste du omvärdera. Visst ska vetenskap vara objektivt, men det färgas också av kunskapsgrund och såklart den mänskliga faktorn. Hur många av er fick inte lära er om mödomshinnan, att alla fittbärare inte kan få orgasm eller att penetrationssex var det enda viktiga i skolan? Och personligen var jag femton (låt mig upprepa: FEMTON) innan jag ens VISSTE att fittbärare kunde få orgasm eller vad det var. Jag hade då varit sexuellt aktiv i två (låt mig upprepa: TVÅ) år!!! Skyller detta till 100% på skolan och ungdomsmottagningen och Frida.

Därför är det så himla bra när folk liksom tar på sig att på ett enkelt och lättillgängligt sätt tar på sig att bilda. Det gör Liv Strömquist i Kunskapens frukt.

Här är en lista över vad som är så bra med Kunskapens frukt:
- I och med att den är i serieform är det hela så himla lättförståeligt. Du måste inte ta dig igenom tunga textmassor. Lite text + mycket info = yay!
- Strömquist är noga med att alltid källhänvisa, så om någon vill ifrågasätta fakta kan de läsa källorna.
- Dessutom är det ROLIGT.
- Strömquist belyser vår nuvarande kultur och maktordning genom att peka på historiska tankar som lett fram till det hela.
- Och om det inte var nog med att det smockas in historia, fakta och humor så jobbar hon även med att skittydligt visa på strukturerna som möjliggjort all felinformation.

Det var några grejer. Eftersom jag fått en så tidig dag har ni ju också god tid på er att beställa julklappar. Det här råkar vara en grym presentbok, så om ni har
1. Någon tonårig fittbärare med undermålig sexualundervisning eller
2. Någon vuxen fittbärare eller
3. En jävligt ignorant kukbärare eller
4. En kukbärare som ni som fittbärare ligger med och som ni vill ska veta mer om era underliv
– då borde du definitivt kika in den här (åh, även om du råkar vara en fittbärare som vill köpa julklappar till dig själv)! Det är mitt bästa julklappstips.

Missa inte heller Sofies lucka som var igår! Imorgon får ni kika in hos Elin! Hela schema hittar du här!

Du kanske också gillar

8 kommentarer

  1. Ja, det är ett bra tips du kommer med! Jag har redan köpt boken så att mina barn (både tjej och kille) kan läsa den sen när de blir tonåringar (eller om de går och gluttar i min bokhylla tidigare förstås!). Jag tyckte att den var bra själv!

    SvaraRadera
  2. Å, verkar superbra! Tack för ditt inlägg! :)

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst den, men skulle verkligen vilja läsa. Det är skrämmande hur dålig kunskapen är, ärligt talat.

    SvaraRadera
  4. Liv Strömquist är så bra! Har du läst hennes andra böcker också?

    SvaraRadera
  5. Verkligen en viktig bok! En blir tokig på hur mycket hysch-hysch det är kring våra fittor och allt som har med dem att göra, vilket så klart leder till dåliga kunskaper hos många. Har varit sugen på att läsa den här boken men inte kommit mig för tidigare, men det ska det bli ändring på nu.

    SvaraRadera
  6. Å vad jag vill läsa denna! Har hört så himla mycket bra om Strömquist, speciellt denna, ska definitivt försöka införskaffa snart :D

    SvaraRadera
  7. Älskar Liv Strömquist! Och vilket fint inlägg du har skrivit :-)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg