Spotify, we need to talk

07:30

Okej, jag har ju obsessat lite tidigare år över Spotifys lyssnar-stats. Älskar, älskar, ÄLSKAR när det är dags. Screw julafton, när Spotify öppnar årets Year in Music är decembers höjdpunkt. I år har jag några grejer som jag liksom vill... opponera mig mot.

Här är alla mina tankar:

1. För det första blir jag fett lack över att bara få ett mejl och inte kunna se på en sida eftersom mitt tap-finger på ren automatik tar bort alla mejl från Spotify. Fick krypa tillbaka till papperskorgen och plocka upp det igen.

2. FÖR LITE STATS. FÖR. LITE. STATS.

3. Den här punkten gör mig riktigt jävla svinupprörd. Ja, jag måste svära. Lite till: Helvetes jävla skit-ap-upprörd. Låten som toppar min lista över mest lyssnade artister är en låt som jag aldrig i livet ens skulle sätta på frivilligt pga GILLAR EJ. Nämligen Radioactive med Imagine Dragons. Alltså jag KAN lyssna på den. Men om de spelar den på radio byter jag kanal. Det är som att Spotify har analyserat min musiksmak och ba "vilken låt är det least likely skulle hamna på Annas lista över mest lyssnade låtar? Radioactive, den tar vi!". Ok, kanske inte riktigt, det är ändå mycket mindre risk att Justin Bieber eller Stiftelsen eller Takida eller någon annan skit skulle hamna där, men ni fattar grejen. Imagine Dragons är ett sånt där band som jag trashtalkar högt och med passionerat hat vartefter folk säger försiktigt "Jag gillar Imagine Dragons...". De andra låtarna kan jag se skulle stämma, men inte vad jag skulle ha tippat.


4. Är det bara jag som verkligen VERKLIGEN får känslan av att statsen är helt åt helvete i år? Såhär ser min lista över mest lyssnade band ut:


Jag skulle kunna räkna upp en hel hög grejer jag lyssnat på mer än Beatles, Foo Fighters och P!atD. Nämligen Grateful Dead, BLACK KEYES (!!!!!), Smiths, Growlers, Shins, Refused. Men grattis Spotify, ni prickade ju in Belle & Sebastian och Big Star i alla fall (och alltså am I seriously topp 1% av lyssnarna på B&S???? <- Bevis på att jag är ett av deras största fans).

5. Är ganska nöjd med att de dumpat Play it Forward-listan – I guess till förmån för både Daily Mix (mina är förstås lika värdelösa som förra årets PiF-lista var, men nu har jag åtminstone en hardcorelista...) och bättre Weekly-lista. Min Weekly är ofta hit/miss, men har hittat många guldkorn där! Bland annat har jag upptäckt Hinds, Rezillos, den här jävligt feta låten (tyvärr var resten av bandet rätt tråkiga) och Harlem (lyssna på Gay Human Bones, fyfan förjävla bra)! Jag tycker ändå att det är nice att få en mer omedelbar respons på vad jag lyssnar på, såatteh.

6. Jag förstår hur spända ni är på Smiths-följetongen! Skrev såhär förra året: "Och ytterligare en grej: Citat från förra årets inlägg: 'Jag är dock lite förvånad över att inte en enda Smiths-låt lyckades leta sig in på den här listan?! Av mina HUNDRA mest lyssnade var inte EN ENDA en Smiths. Bättring på det till nästa år.' Detta år: Tre stycken!" (hoppas ni fattade det där trots citat i ett citat osv, kanske helt sonika borde ha blockat det) NURÅ NURÅ: FYRA! Jobbar på det!

Sen vare inge mer intressant. Om ni vill veta har jag lyssnat på över 2500 låtar av drygt 1000 artister och har haft musik i lurarna ca 7% av all tid. Eller ungefär 27 dygn. Jag lyssnar mest på fredagar, men måndagar kommer ganska snart efter. Och min spellista hittar ni här. Men pretty please igga skitlåten som ligger först.

Är ni "nöjda"? Hur ser era listor ut?

Tidigare år har det sett ut såhär: 2015 / 2014

Du kanske också gillar

6 kommentarer

  1. min lista var så himla pinsam pga har nästan uteslutande spelat spotify när jag jobbar i min butik (jobbar på gamestop) och hade därför typ bara diggilistan-musik. typ aviici på min top fem.... gud. och så tydligt att jag inte orkar lyssna musik på helgen då (efter 9-19 musik non stop), hade endast lyssningar tisdag-lördag (när jag jobbar). haha. har börjat med ljudbok de andra dagarna. men håller med dig, ÄLSKAR listor och sammanställningarna som kommer nu i slutet av året. längtar till goodreads sammanställning <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, aw! Känns som att jag lyssnar på musik så fort jag kan? Kanske gör det för att jag inte pallar läsa just nu, så fyller allt utrymme med musik och poddar istället!

      Radera
  2. Min stämde ganska bra tror jag, mycket Veronica Maggio, Hamilton, Astrid Lindgren och The Beatles. Tisdagar var en bra musikdag för mig, förmodligen för att jag har sovmorgon då. Synd att din statistik inte riktigt stämde :/ Älskar sådan här statistik. Kram

    SvaraRadera
  3. Hade också sett så mycket framemot denna! Men blev rätt besviken. För det första, som du säger, för lite stats. Hade velat ha skilda toppartister för varje årstid som det har varit, samt typ om en "upptäckt någon ny" som jag också tror var typ förra året? Mina topplåtar var rätt tråkiga, eller det var väll helt enkelt det jag lyssnat på mest men vissa var superkonstiga ... Så ja, kan nog hålla med om att statsen inte känns 100% pålitliga i år ... Ska kolla in din lista! Har helt annan musiksmak än du, så kan bli spännande ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch sååååå himla olika musiksmak har vi väl inte? Jag tänker att du lyssnar på Håkan och Veronica och sånt poppigt, så tänker att våra musiksmaker typ bor grannar. Fast i min musiksmaks hus har de en replokal i garaget där det spelar ett garagepunkband som dricker öl typ.

      Radera
    2. Haha men ja kanske, nu när du säger det så ;D och gud hur bra sagt!?!

      Radera

Instagram

Populära inlägg