Sommarplågan alla hatade och sen glömde bort, men som faktiskt är riktigt bra

09:28

Vad tänker ni på när jag säger Raymond & Maria? Okej, ni som är lite yngre än vad jag är kanske nollställt stirrar på skärmen nu. Men ni som är lite äldre. Kommer ni ihåg 2004? Det var även samma år som Nic & the Familys "Hej hej Monika" spelades sönder och samman av min låtsassyster Monica. Det var med andra ord sommaren som översvämmades av vad min mamma tyckte var nonsenstexter. Om jag säger "Ingen vill veta var du köpt din tröja", då måste ni komma ihåg.


Sååå, Raymond & Maria var väl pretty much ett one hit wonder som folk älskade att hata. Alla förutom jag (och en person på mitt jobb, de enda personer jag vet som vet vilka de är ens). Trots att det här var i min värsta period av Green Day, Sex Pistols, Sum41 och Asta Kask laddade jag ner hela deras Vi ska bara leva klart (vilket i sig är ett genialiskt namn på en skiva) och lyssnade på den om och om igen. Om och om och om och om. Jag tror inte jag hade fått min första mp3-spelare här, så det var ju bränna på cd och lyssna i freestyle som var grejen.

Och den som aldrig lyssnat på mer av Raymond & Maria än den där sommarplågan de fick till för tolv år sedan har verkligen missat något. Framför allt att de är djupt politiska. "Redan idag" är ett jävla mästerverk, för att inte tala om "Storstadskvinnor faller ner och dör" som kom på deras andra platta Hur mycket jag än tar finns alltid lite kvar. Även om "Nej" inte är politisk måste jag slå ett slag för den också, eftersom det är min absoluta favoritlåt med dem. Och "Det går aldrig att bli dum igen"!
Men planet det störtar nu, och det gör inget lilla du, för resan är slut för länge sen. Jag minns att vi haft semester och jag minns att vi hade gäster och jag minns att nån sagt nåt som var sant.
och
Allt jag önskat mig, det var att få bo med dig. Nu gör jag det, jaha, jaha, jaha.
och
Allting är borta nu och jag blev lika ful som du. Du såg det men lät det ändå ske. Försök inte styra mer, det är rea på allt du ser. Köp nåt, det lindrar för en stund.
Alltså jag skulle ju kunna skriva ut hela låten för den är så bra, men nöjer mig sådär. Och och och! Ni borde lyssna på "Min pappa" också. 

Jag kan i princip alla texter till första skivan och det är en sjukt bra platta att sjunga högt och lägga stämmor till (eller alltså de använder ju ganska mycket snygga stämmor själva). 

Så om ni vill lyssna på glad, akustisk pop med riktigt snygga (men dystra och mörka, står verkligen står i skarp kontrast till hur själva musiken låter) texter i sommar – då bör ni ta er förbi "Ingen vill veta var du köpt din tröja" och lyssna på Raymond & Maria. 

Redan ett fan? Fantastiskt! Vi borde fan (hehe) starta en fanclub i så fall. 

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Haha, jag förstod direkt vilken låt du syftade på när jag såg rubriken. Men jag har aldrig hört hela albumet, så tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, åh vad roligt! Hoppas du blir frälst ;) *sprider Raymond & Maria till världen*

      Radera
  2. Haha jag lyssnade massor på de låtarna ju!!! :) Byter genast låt på spotify :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, bra!!! Börjar skriva stadgar för vår fanclub då ;)

      Radera

Instagram

Populära inlägg