Fred! 100 röster mot våld och krig

00:51


Titel: Fred! 100 röster mot våld och krig
Författare: Saam Kapadia & Jeppe Wikström
Antal sidor: 192 (men text på ungefär varannan sida)
Passar bäst för: ALLA!



Fred! är en bok med samlade texter om fred, krig och ickevåld. Texternas längd varierar mellan en meningen och 3 sidor. Texterna är citat av kändisar, offer, människor som lever nära offer och människor som kämpar för fred och frihet. Många starka, viktiga och relativt kända ämnen tas upp, bland annat Vietnam-kriget, Gandhi's anti-vålds-"kampanj", den här killen (Alessandro tror jag att han hette) som blev misshandlad till döds(?) pga allt gatuvåld, mänskliga rättigheter, våldtäkt och jag har också för mig att det stod något om nazi-demonstrationen som är i Salem varje år.
Till varje text hör en bild. Bilderna är både kända bilder (som till exempel den lilla flickan som springer från napalmen från Vietnam), och bilder som jag antar är nytagna för boken.
Jag fick den här boken gratis hem i brevlådan. Jag var en utav dom lyckligt lottade. Eller snarare, jag var 16 år vid rätt tillfälle. Om man inte råkade vara 16 år vid rätt tillfälle tycker jag att man ska ta sig till närmaste bibliotek för att låna den här boken. Om man hellre vill äga den själv så är den värd de 99 futtiga kronor som den här boken kostar. Den är värd mycket mer än så. Det är nog faktiskt en utav de finaste böcker jag har i min ägo.



Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg