Kort kjol

10:21

Titel: Kort kjol
Författare: Christina Wahldén
Antal Sidor: 144

En kväll när Myran firar skolavslutningen följer hon ensam med två killar i klassen hem på efterfest. Myran blir brutalt våldtagen av killarna. Hur ska hon kunna leva vidare efter våldtäkten, med rättegångar, polisförhör och när det tisslas i skolan om att hon bad om det?

Jag hade ganska höga förväntningar på den här boken, dels eftersom det står så fina saker om den på framsidan. I verkligheten är den inte ett dugg häpnadsväckande. I verkligheten tycker jag att det påminner väldigt mycket om Totte går till doktorn. En bok för flickor som behöver veta vad som händer efter att man blivit våldtagen. Myran blir våldtagen. Språket är barnsligt och överdrivet förklarande. Det växlar mellan att kännas som en barnbok och en informationsbroschyr från ungdomsmottagningen. Broschyrkänslan förstärks av att det är en så pass tunn bok också. På ynka 144 sidor skulle jag snarare vilja säga att det är en novell.

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Jah håller absolut med, hon är också rasist om du t.e.x läser fallen flicka!!

    SvaraRadera
  2. hej jag har läst fallen flicka och man märker att hon är rasist tycker jag.

    // Lukas Borgström

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg