Bokbloggsjerka 1 – 4 maj

10:25

Hörni! Glad första maj! Även om jag ju tycker att det hade varit mer passande med en jerka-fråga om böcker som tar upp klassproblematik så är det ändå roligt ämne den här veckan! Nämligen:

Vilka moderna böcker tror du kommer att räknas som klassiker om hundra år?


Liksom Annika själva vill jag gärna säga Patient 67 av Dennis Lehane, men också Den hemliga historien av Donna Tartt! I svensk väg tänker jag givetvis på Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande. Stephen King har väl redan blivit någon sorts modern klassiker inom skräck, men han borde ju kunna tas upp i någon sorts allmän kanon också så småningom (hur många gånger går det att skriva "någon sorts" i samma mening?).

Du kanske också gillar

19 kommentarer

  1. Den hemliga historien hade jag också i min jerka, och Stephen King kommer säkert att läsas av många också om hundra år. Håller med!

    SvaraRadera
  2. Ja, Donna Tartt känns ju lite redan som en klassiker i sig på något sätt.

    SvaraRadera
  3. Lena Andersson tror jag också på som svensk klassiker

    SvaraRadera
  4. Patient 67 är mästerlig. Donna Tartt förstår jag mig inte på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh, inte jag heller, det är det som är så spännande! Fattar inte vad det är jag gillar så mycket med den där himla boken, men av någon anledning fungerar det ju!

      Radera
  5. Den hemliga historien köpte jag faktiskt förra sommaren, men den har än så länge inte hamnat överst i läshögen :)

    SvaraRadera
  6. Du har rätt om Stephen King, tänkte inte på honom!

    SvaraRadera
  7. Har hört mycket om Tartts Den hemliga historien men läst bara Steglitsan av Tartt och den var jag inte helt förtjust i.

    SvaraRadera
  8. Den hemliga historien funderade jag också på att ta med!

    SvaraRadera
  9. På tal om böcker, vet du vad en bok som har kråkor som huvudpersoner heter? Läste den på engelska, tror jag, för ett antal år sedan och har tyvärr glömt både titeln och författaren...

    SvaraRadera
  10. Stephen Kings böcker är nog som du menar redan moderna klassiker, det var så jag tänkte. Den hemliga historien av Donna Tartt får jag ta som ett tips, klarade inte ens av att läsa ut Steglitsan, men man borde ju naturligtvis ge författare en andra chans. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är så konstigt med Den hemliga historien, för det är omöjligt att säga vad som är så fantastiskt. En måste liksom sträckläsa den, för så fort en lägger den ifrån sig undrar en vad sjutton det är som är så himla bra med den egentligen.

      Radera
  11. Den hemliga historien tänkte jag inte på men det känns som att den ska med. Patient 67 är en sån där bok som jag är osäker på om jag har läst men det får jag nog ta och göra oavsett hur det förhåller sig med den saken. ;)

    SvaraRadera
  12. dessa böcker kommer nog att läsas ett bra tag framöver.

    SvaraRadera
  13. Lena Andersson har aldrig lyckats fånga mitt intresse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror en måste vara på rätt ställe i livet för att läsa just Egenmäktigt förfarande. Vet inte alls om jag uppskattat den lika mycket nu som jag gjorde i somras när jag läste den.

      Radera
  14. Det var dom här jag menade, hittade dom igår efter år av sökande! Kan det vara något för dig kanske? http://en.wikipedia.org/wiki/Feather_and_Bone:_The_Crow_Chronicles

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg