Bokbloggsjerka 5-8 april

17:22

Hej jerka, jag har saknat dig! Veckans fråga hos Annika är:

Hur ser den ultimata lässtunden ut för dig?

Jo, platsen bör helst vara ett tåg. Jag älskar tåg! Det är nog skönt och harmoniskt med rytmiska dunkandet. Helst tyst avdelning också, så att det är så knäpptyst det bara går. Med tågdunket i bakgrunden förstås (det är viktigt).

Om ingen tyst avdelning finns att tillgå så lyssnar jag gärna på musik när jag läser. Men det får inte vara ny musik som jag inte känner igen. Då koncentrerar jag mig nämligen mer på musiken än boken.

Om det ens inte finns något tåg att tillgå trivs jag bra i soffan eller sängen också.

En sak är i alla fall säker: Jag kan absolut inte läsa om jag är i ett stökigt eller smutsigt rum.

Du kanske också gillar

16 kommentarer

  1. Jag åker tåg ganska ofta, så önskar att jag hade lite lättare för att läsa där. Men för det mesta har jag svårt att koncentrera mig och sitter mest och tittar ut genom fönstret istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland har jag också sådana dagar när jag verkligen inte orkar koncentrera mig på läsning på tåget heller. Brukar också åka tåg varje dag, och om man kan koncentrera sig är det ju guld att ha typ 2 timmars lästid varje dag!

      Radera
  2. När jag upptäckte den tysta avdelningen på tåget så blev jag överlycklig. Det var omöjligt att läsa annars med skrikande människor överallt. Nu pendlar jag inte längre, i alla fall inte för tillfället, men det var verkligen mycket lästid man fick då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men eller hur! Den tysta avdelningen är bäst!

      Radera
  3. Tåg var det längesedan jag åkte. Men jag kan tänka mig att det är en bra plats att läsa på. Något för den som alltid blir störd, lös en tur och retur Kiruna.

    SvaraRadera
  4. Åker inte tåg men går till jobbet då har jag ljudbok i öronen
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, ljudböcker har jag svårt för! Har dessutom en dålig ovana att läsa samtidigt som jag går, vilken har resulterat i en hel del skavda och smutsiga böcker samt skrapade knän..

      Radera
  5. Visst har jag läst på tåg, men soffan smäller nog högre för mig.

    SvaraRadera
  6. Jag åker sällan tåg, däremot buss varje vardag, men jag har svårt att läsa då. Brukar lyssna på musik mer ofta istället.

    SvaraRadera
  7. Jag åker nästan aldrig tåg, men däremot läser jag på bussen till Ullared en gång om året och då kan jag sitta och läsa i flera timmar.......det är mysigt....:)

    SvaraRadera
  8. Gillar att läsa på tåg men åker alltför sällan så det får bli sängen :-)

    SvaraRadera
  9. På tal om tåg läste jag under julhelgen en bok vid namn Julresan, av David Baldacci. Någon som har läst den? Det var en sådan där mysig, feel-good roman som utspelar sig helt på ett tåg mellan Washington och Los Angeles.

    Det finns helt klart någonting mysigt och romantiskt med tåg. I teorin åtminstone ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag inte läst, men måste kolla upp! Låter intressant!

      Radera
  10. Läsning under resa är riktigt bra.

    SvaraRadera
  11. Tåg är kanonbra ställen att läsa på! Jag reser mycket i jobbet och läser ofta då, men allt för sällan reser jag med tåg...

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg