Bokbloggsjerka 5 – 8 december

08:23

Höstens stressigaste vecka är snaaaart över! Ska bara gå i skolan OCH jobba lite först (tur att jobbet är så roligt att jag inte vill gå hem). Och veckans jerka såklart!

Hur tror du att man kan inspirera barns läsande? Har du några goda exempel?


Åh, jag är dålig på sånt här (trots att jag av och till jobbat på förskola), men jag tror att det viktigaste är att aktivt vara med och läsa med barn. Min mamma läste jättemycket böcker med mig och mina tre systrar när vi var små (jag och min mamma fortsatte med den kvällsrutinen till jag var säkert 10 år gammal. Hon slutade läsa med mina systrar tidigare), och vi är ju åtminstone två stycken som alltid har läst mycket och fortfarande älskar att läsa. Jag tror att jag nog inte hade varit lika mycket inne på det när jag var liten om inte mina föräldrar hade varit så sjukt uppmuntrande och släpat med mig till bibliotek och sånt.

Sen tänker jag också att barn gör som vuxna gör. Det här kanske är lite mer applicerbart på typ 10-11-12-åriga Anna än lilla mini-Anna. Min pappas nya fru hade nämligen världens största bokhylla (tyckte jag då, trots att jag hade varit på biblioteket och det var större), och det klart det blir coolt och bra att läsa när någon annan i ens närhet också är en storläsare.

Men det viktigaste av allt är nog ändå att låta barn läsa det som de själva vill. För de kommer inte alltid vara intresserade av Augustprisvinnarna eller kvalitetsböckerna. Jag tänker att det är viktigare ATT barn läser, än VAD de läser (förutom att det klart om det är extremt olämpliga böcker så bör de kanske inte läsa dem). Om de hellre vill läsa faktaböcker än skönlitteratur så får de väl göra det då.

Du kanske också gillar

15 kommentarer

  1. Visst är det så, all läsning är bra läsning. Man får ju förutsätta att den där olämpliga litteraturen inte är så lättillgänglig för barn.

    SvaraRadera
  2. Huvudet på spiken om att inspirera genom att göra själv... Tänk om fler pappor ägnade sig åt romaner, då skulle fler pojkar läsa böcker - det är jag övertygad om.

    SvaraRadera
  3. Verkligen bra skrivet! Det viktigaste är ju att man faktiskt läser.

    SvaraRadera
  4. Håller också med! :-) Sannas kommentar om vad som skulle hända om pappor läste mer är också jätteintressant!

    SvaraRadera
  5. Låta läsa är viktigt. Lämna alla pekpinnar därhän.

    SvaraRadera
  6. Viktigast är att man läser!

    SvaraRadera
  7. Håller verkligen med, låt barnen välja själva.

    SvaraRadera
  8. Jag håller med dig om det du säger och det viktigaste är att man läser, inte vad man läser!

    SvaraRadera
  9. Det där med att det är viktigare ATT man läser än VAD är så oerhört centralt tycker jag!

    SvaraRadera
  10. Ja barn och ungdomar ska få läsa vad de vill inte bli påtvingade massa tråkiga torra böcker med trist språk ;)

    SvaraRadera
  11. Låter som bra punkter allihop.

    SvaraRadera
  12. Mina föräldrar läste inte... jag gillade böcker ändå :)

    SvaraRadera
  13. Mina läste när de var små, men båda har slutat. Jag lever på hoppet att de ska upptäcka tjusningen med läsning igen...

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg