1984

13:06

Nitton åttiofyra : 1984Titel: 1984
Författare: George Orwell
Antal sidor: 283
Läs också: Toffs bok

Den här boken är skriven 1949, och handlar om hur Orwell trodde att världen skulle se ut 1984. Berättelsen tar sin plats i London, som ligger i landet Oceanien. Huvudpersonen Winston Smith är 39 år gammal, och han är aldrig ensam. Aldrig ensam i den bemärkelsen att någon alltid ser honom - Storebror. Storebror vakar över alla invånare i Oceanien, ser allt de gör. Till och med när de sover och går på toa. Om någon gör något avvikande - eller värre - tänker avvikande, kan denne bli tagen av tankepolisen. Försvinna, och sen försvinner alla tecken på att personen någonsin har funnits.
Winston ser att de blir lurade. Oceanien har inte alltid varit i krig med Eurasien. Förhållandena är hemska - det finns inga rakblad och ginen smakar skit. Winston träffar Julia. Julia som bär kyskhetsbältet, som inte alls är vad hon utger sig för att vara. De två inleder ett förhållande - trots att Winston är gift - och tillsammans vill de kämpa mot Partiet.

Jag har en alldeles speciell lista. En lista med böcker som är de bästa, mest episka och psykedeliska böcker jag någonsin läst. På den listan finns Mästaren och Margarita, Kafka på stranden, Liftarens guide till galaxen och Rytmen i blodet. Det är alltså sådana böcker jag aldrig kommer glömma att jag läst, och som alltid kommer ha en speciell plats i mitt hjärta. Låter brutalt cheesy, men dessa böcker kommer jag för alltid bära med mig. Nu har listan fått en ny punkt: Nämligen 1984. Jag vet inte ens vad jag ska säga. Jag kommer aldrig glömma den. Aldrig.

LÄS DEN.

//Svartlava

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg