Bokhandelsgrejer

07:30

När jag skriver detta (onsdag kväll) är jag dödstrött med ont i kroppen och shitz. Har burit lådor och böcker hela dagen, byggt hyllor och dammat. Istället för ett vettigt inlägg får ni därför istället läsa om några bokhandels-grejer!


1. I fredags när jag kom till jobbet och snabbkollade skänkes-böckerna i pentryt hittade jag en ARC av Lauren Olivers nya bok Replica som kommer i höst! Har börjat läsa denna nu och jag tycker den verkar spännande! Älskar ju också som bekant Oliver, så är sjukt pepp. Alla som inte läst Panic än borde göra det. 

2. Vet inte hur många gånger i tisdags jag försökte med alternativt-kommandon på datorerna på jobbet... Så fort gick det tydligen att vänja sig vid mac-tangentbord.

3. I tisdags var det inne en äldre herre på jobbet som var så jävla otrevlig och som mansplainade mig som fan. Hade velat säga åt honom att ta sitt jävla pack och gå utan att passera toaletten (vilket han bad om), men tappade helt fattningen. Såhär lät det:
Otrevliga gubben: "Har du någon bok på Gotland?" (antar av formuleringen att han vill ha en bok som utspelar sig på Gotland. Även baserat på att 90% av vårt sortiment består av skönlitteratur, och det händer att folk kommer med sådana frågor ibland)
Jag: "Oj, det vet jag inte, ingen jag kan komma på."
OG: "Men vaddå, det måste du väl veta????"
J: "Jag har tyvärr inte läst alla böcker vi säljer, så jag vet dessvärre inte om vi har någon bok som utspelar sig på Gotland."
OG: "Men du jobbar ju här!!!!"
J: "Jo, men som sagt, det är omöjligt för mig att ha läst alla böcker vi har."
OG: "Men vaddå, har ni inga kartböcker????" (och här börjar jag förstå att han vill ha en kartbok över Gotland)
J: "Jaha, nej, vi har inga kartböcker."
OG: "Inga kartböcker över Gotland?"
J: "Nej, inte ens över Gotland."
OG: "Du får göra bättre. Jag jobbar i en bokhandel, och du måste göra bättre. Du kan inte hålla på och inte veta vad ni säljer." (Efter att jag alltså redan gjort klart att jag visst vet att vi inte har några kartböcker) 
Efter det hade han mage att be om att få låna toanyckeln. Hade god lust att säga nej.
Hade också en äldre herre i lördags som försökte pruta och som frågade mig om han hade den här DVD:n hemma. Äldre män alltså.

4. Vi byggde om hela bokhandeln igår och det blir så fiiiiint. Eller jag gick förstås innan det var klart (preciiiis när min chef började gå runt och ta sushi-beställningar... surt asså), så när jag kommer in i butiken kommer det vara superfint. Hoppas jag. Mer plats för allt och luftigare butik! Peppigt!

Och! Jag och Victor har beställt ringar, köpt en vit skjorta och nu är det sju veckor kvar. Ihp!

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg