Höstläsningen

21:34

Jag är himlarns dålig på att blogga just nu, och tänker inte ens säga att jag ska blogga bättre nu. Jag kan nämligen inget lova, eftersom jag började jobba på nytt jobb idag, och ska lyckas kombinera det med skolan. På något sätt ska det gå (men hey, pengar! Sparkonto!)

MEN jag tänker ändå skriva lite om vad jag läser just nu! Är det någon av er som läst häx-böckerna av Maj Bylock? Jag läste Häxprovet när jag gick i lågstadiet, men kom aldrig vidare eftersom de var hemskt populära i min klass och ständigt utlånade på biblioteket. Så var jag en sväng på bibblis i helgen och letade höstläsning (300 böcker i bokhyllan och ingenting att läsa...) och råkade plocka ut en samling med de tre första böckerna ut hyllan. Nu har jag plöjt de två första, och jag måste säga att de är lite platta och torra såhär i vuxen ålder. Minns dock att jag tyckte att den första var hemskt spännande när jag gick i lågstadiet.

I skolan skulle vi läsa Juliane och jag till förra måndagen... vilket jag inte gjorde. Den fick också följa med hem från biblioteket, tillsammans med Eric av Shaun Tan (vilken jag helt glömt bort finns med i Berättelser från yttre förorten, och att jag därmed redan läst den), Sunnanäng av Astrid Lindgren, Breven till nattens drottning av Inger Edelfeldt, Instängd av Torsten Bengtsson och En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret av Brian Selznick (vilket för övrigt är en fantastisk bok! Alltså jag menar själva den fysiska boken. Har inte läst än, bara sett filmen). Så nu har jag lite att göra. Kombinerar med sjukt stora mängder te (just nu mest kokos, lakrits, karamell och päronsplitt. Ja, godiste är definitivt min grej).

För övrigt ska vi göra studiebesök på Barnboksinstitutet på onsdag, vilket jag ser fram emot. Och så har jag skickar ämnesformulering till min lärare idag. Pepp alltså!

Så till den viktiga frågan, för er som orkat ta er igenom den här uppsatsen: Vad läser du till ditt te i höstmörkret? Och minst lika viktigt: Vilken sorts te är det?

__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

8 kommentarer

  1. Just nu läser jag Märkta för livet av Emelie Schepp. Riktigt bra så här långt ca 1/3 in i den. När det gäller teet är det lite olika men mycket rena svarta just nu som t ex Earl Gray och ett som bara finns i min lokala* tebod. *med lokala menas här staden intill :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Earl Grey är ju himla underskattat alltså. Bra te!

      Radera
  2. Lapsang-te! Läser Night Film och Me and Earl and the dying girl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, Lapsang, det är inte riktigt min tekopp (haha), men min sambo gillar det jättemycket!

      Radera
  3. Jag läser Gökboet just nu och dricker Äventyrste (vet inte om det är ett allmänt känt te, men det är grönt med jordgubbar och typ ananas? Svingott i alla fall)

    SvaraRadera
  4. En fråga: Av vilken anledning skulle ni läsa Juliane och jag till skolan du går i? Vad läser du för något? Jag upptäckte din blogg igår och betar mig igenom alla inlägg, tar ett tag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, roligt! Välkommen hit! Hehe, allt innan 2011 är definitivt överkurs att ha läst, det är nämligen inte så bra ;)

      Förra hösten läste jag litteraturvetenskap II med barn- och ungdomslitteratur som fördjupningsämne. Minns inte vilket tema vi hade när vi läste just Juliane och jag, men jag läste den senare och gillad den!

      Radera
  5. Jättekul blogg! Glad att jag hittade den. :) Blir nästan sugen på att blogga själv. Gjorde det ett tag men orkade inte i längden.

    Aha, det är en av mina favoritböcker nämligen, därav frågan.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg