Jag blir så glad när jag får köpa böcker

16:29

Jag tror att jag sagt det tidigare, men jag kan ju säga det igen till er som glömt/har tillkommit sedan dess. Just nu läser jag Litteraturvetenskap II på Stockholms universitet med inriktning Barn- & ungdomslitteratur. Det är fantastiskt roligt! Imorgon får vi hemtenta i fördjupningskursen, och när den är klar är det alltså dags att skriva uppsats. Om jag är pepp? Japp. Det ska faktiskt bli jätteroligt.

Men så till saken: När en ska skriva en B-uppsats, VISST behöver en en helt egen bok som en kan stryka under och anteckna i? Visst? Så även fast jag redan har boken jag ska skriva om på svenska var jag ju givetvis tvungen att köpa den på engelska också. Visst var jag helt enkelt tvungen? Därför beställde jag den här i söndags:


 Japp, jag ska skriva om Carrie Ryans The Forest of Hands and Teeth (som jag tidigare läst och recenserat på svenska). Och det är faktiskt tack vare Jonny på Swedish Zombie som jag kom fram till ämnet (annars känns det som att jag fortfarande inte hade någon susning), eftersom han tyckte att jag skulle skriva om zombier (förstås). Min lärare tyckte att det var roligt, eftersom väldigt lite skrivits om ungdomsdystopier på svenska, så just nu letar jag för fullt efter infallsvinklar (det ska bli en genusanalys, men vet inte riktigt vad jag ska använda för sekundärlitteratur än).
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

5 kommentarer

  1. Låter spännande! Lycka till :)

    SvaraRadera
  2. Får man läsa när du är klar? Som du förstår skrockar jag nu förnöjt! Bra val av ämne, Anna! ;)

    SvaraRadera
  3. Spännande med uppsatsskrivande. Meddela när du är klar sen, jag vill gärna läsa den.

    SvaraRadera
  4. http://ielinashylla.wordpress.com/2013/11/01/bump-in-the-night-tag/ - Trevlig helg! (:

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg