Det här med packning

08:00

Fredagen den fjärde juli sätter jag mig på tåget och åker alla de fem-sex timmarna upp till Östersund, där jag sedan ska stanna i fem veckor. Och det här att vara bortrest från mitt hem i FEM VECKOR ger mig lite panik, pga följande: Jag måste alltså packa läsning för fucking FEM. VECKOR. (ja, svordomen var befogad).

Det klart det finns ett bibliotek där. Ett bibliotek som är supermysigt, och som har fina lånekort till och med. Men jag vill ju ogärna låna böcker som jag liksom har. Och grejen är att jag inte vet hur många böcker jag ska ta med mig. Det är inte som att jag känner någon att hänga med där (förutom min pojkvän då, duh)(det här är för övrigt också en kontaktannons. Om någon Östersundsbo kan visa mig var det går att hitta en bra sojalatte belönar jag hen med 100 boktips och evig tacksamhet)(önskar att någon ska nappa på min kontaktannons så jag ska få skriva en lista med 100 bra böcker), eller har något annat att sysselsätta mig med förutom att:
1. läsa
2. plugga
3. promenera
4. filosofera
5. hänga med Katniss och Victor (som alltså jobbar på dagarna)
6. promenera lite till
7. kanske laga lite mat (vara en fin hemmafru osv)
8. kanske vid något tillfälle dricka en öl (inte Kilkenny. Jag + Kilkenny i Östersund = skräckupplevelse)
9. gå på festival (förstås)
Så jag SKULLE KUNNA läsa fem böcker på en vecka, som jag gjorde när vi var på landet. Men det skulle också kunna bli noll böcker på en hel vecka som det blev förra veckan.

Men det finns två alternativ:
1. Packa alla recex jag har och sedan gå till biblioteket och helt enkelt ta det jag tycker ser bra ut (och som jag inte har hemma). Plus: Inte så mycket packning, utan typ bara kanske... fyra, fem böcker. Minus: Om jag skulle få akut lust att läsa JUST DEN DÄR BOKEN som står hemma i min bokhylla. Då. DÅ blir det jobbigt.
2. Packa en miljon böcker och sen inte få plats med några kläder. Plus: Jag kan läsa typ nästan precis vad jag vill. Minus: Jag får inte plats med kläder. Vilket kan vara bra att ha.

Vad hade ni valt för strategi? Någon kanske till och med sitter inne på en superbra lösning som inte har några minus alls? Oh please enlighten me i så fall!
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

5 kommentarer

  1. En läsplatta/surfplatta löser semesterläsningen på ett väldigt bra sätt :)

    SvaraRadera
  2. Jag brukar ta med mig säkra kort, som jag vet att jag vill läsa. Sedan kompletterar jag på bibliotek och i bokhandlar (pockets!). Men det är svårt. Skräcken är ju att stå utan något att läsa. Då är jag nästan hellre naken.

    SvaraRadera
  3. Jag har preciiiiis samma problem, fast jag åker nu på fredag. Man vill ju ta med sig sitt egna minibibliotek hemifrån! Jag vill ju minska min hög med olästa böcker här hemma, meen det blir ju så himla tungt!
    Nu kanske jag borde komma med några tips men jag har inga! Jag ska nog satsa på att ta med mig pocketar. Meeeen jag är ju allra mest sugen på att läsa de som är inbunden och tunga!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker du svarar dig själv, Anna. Du måste ju ha med kläder Och det finns ett Bibliotek! (; (: Sommarhälsningar!

    SvaraRadera
  5. Läsplatta låter som lösningen här tycker jag också... Varför inte ett mellanläge? Börja med att utgå från max antal böcker du kan få ner och ändå ha något att ta på dig (kanske går i fler än 5? Kanske 10?), packa rec-exen (eller strunta i dem och ta det du verkligen vill läsa istället) och fyll sedan på med det allra mest lockande ur hemmahyllan. Och väl på plats: besök bibblan och varför inte ett par loppmarknader. Men du, strunta i att vara fin hemmafru, det är enormt överskattat. Ha så skoj!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg