Top Ten Books On My Summer TBR list

07:46

Det här är väl ett utmärkt återvändartema på Top Ten Tuesday, tänker jag! När jag inte bloggat ordentligt om något på flera veckor måste jag väl ändå visa upp vad jag kommer läsa under sommaren. När jag skriver det här är jag dock på semester, så det kan faktiskt hända att jag redan hunnit läsa ett par av böckerna innan det här hunnit publiceras.

Som jag sa är jag just nu sugen på feministiska klassiker och grejer som hänt på riktigt. Därför är det till 100% det som den här listan består av.

  1. Under det rosa täcket - Nina Björk
    Den här har jag haft stående i min bokhylla i några månader nu. De senaste veckorna är det något inom mig som pulserat och som liksom dras till just den här boken. Det känns dock fortfarande lite som att jag letar efter rätt tillfälle, men det kommer nog snart!

  2. Bitterfittan - Maria Sveland
    Jag var på pocketträff med Bonnier pocket/Månpocket, och Maria Sveland var där och pratade om Systrar och bröder som kommer på pocket nu (redan kommit kanske?). Jag blev blixtförälskad i Sveland, och eftersom jag aldrig läst något av henne beställde jag både Bitterfittan och Hatet så fort jag kom innanför dörren hemma.

  3. Grejen med verb - Sara Lövestam
    Den här har jag sneglat på sen den kom ut, men eftersom beställningarna av recex har varit så eftersatt den här terminen har det inte blivit av att jag beställt den. Eller tja, läsningen och recenseringen av recex har väl också varit enormt eftersatt, så det hade väl knappt varit någon idé att beställa den tidigare heller... Men nu ska jag i varje fall läsa den!

  4. Glaskupan - Sylvia Plath
    En tjej jag läste littvet med i höstas skrev sin b-uppsats om den här. När jag läste hennes uppsats insåg jag att den nog inte alls var vad jag hade förväntat mig, och blev då riktigt sugen. Nu har jag kommit in i en sån period då jag tror den kommer passa bra!

  5. Vår kamp
    Den här påbörjade jag ju inför kvinnodagen, men läste aldrig klart. Jag tycker verkligen att det är dags att plocka upp den igen! Jag är så dålig på att läsa noveller, men de jag läst i den här är riktigt bra.

  6. Doktor Romand - Emmanuel Carrère
    Alltså saker som låter som att de är hittepå, men är på riktigt - finns det egentligen något bättre att läsa om? Jag bara menar att en riktigt bra historia blir alltid lite bättre om det faktiskt är så att det hänt på riktigt - speciellt om det är så absurt att det inte borde ha kunnat hända på riktigt. Typ lite som den här berättelsen. (missförstå mig rätt, självklart tycker jag att det är fruktansvärt att det över huvud taget har hänt, men det är spännande att läsa om!)

  7. Den odödliga Henrietta Lacks - Rebecca SklootDen här har jag haft stående i min bokhylla jättelänge, men har inte varit sugen på att läsa den alls. Nu, när jag längtar efter berättelser som faktiskt har hänt på riktigt tänker jag att den här nog kan passa.

  8. Popmusik rimmar på politik - Anna Charlotta Gunnarsson
    Det här var en utav de böcker som jag kryssade i SVB:s vårkatalog när den kom. Jag älskade Pop och politik, både som radio- och tv-program, och när det nu blir pop- och politikhistoria i mitt favoritmedium - hur bra kan det bli?!

  9. Banbrytande mode - Karin Ericsson Wärn
    Efter att ha läst om den här i ett nummer av Style by har jag blivit supersugen på att läsa den här. Jag tycker verkligen att det är sjukt intressant hur mode och populärkultur påverkas av vad som händer i världen, vilket gör alla dessa tre böcker på den här listan perfekta för mig. Nu när jag orkar läsa dem också.

  10. Kjolen - Christine Bard
    Det här är alltså boken som fick mig att somna. Inte för att den var dålig, utan bara för att jag är så dålig på att läsa faktaböcker. Efter att ha blivit sugen på Banbrytande mode tänkte jag att jag kanske kunde plocka fram den här som substitut (eftersom jag inte har Banbrytande mode hemma. Än).
Notera gärna: Ingen fantasy eller barnlitteratur så långt ögat når. Men ni behöver inte vara oroliga - jag kommer få min dos av det också (hur skulle jag annars klara mig). Jag ska ju läsa en sommarkurs som heter "Barn och skräckfantastik"! Det löser sig nog.

__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Glaskupan är jättebra! Hoppas du tycker om den. 😄

    SvaraRadera
  2. Grejen med verb börjar så sakteliga krypa uppåt på min lässugenhetslista.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg