Recension: Flickan de i vindlande gångarna - Moa Eriksson Sandberg

08:18

Det har gått ett och ett halvt år sedan Den första flickan skogen möter slutade, och Hannas mamma och pappa (som nu alltså är tillsammans igen) har bestämt att de ska flytta till Göteborg. Hanna åker för att hälsa på sina bästa vänner Jonna och Sabina, som hon inte träffat på ett helt år.

Samma dag som Hanna kommer tillbaka till den lilla orten försöker en flicka ta livet av sig. Hon lyckas inte, utan hamnar istället i koma. När Jonna och Hanna börjar prata om saken kom de på att det kanske är någon som gjort något mot Olivia. Någon som gjort så att hon velat ta livet av sig. Och det kanske är samma någon som mördade Linda Palm, som dog för ett och ett halvt år sedan.

Det här var faktiskt den bok som gjorde att jag alls blev intresserad av att läsa Den första flickan skogen möter. Det jag fastnade för var inte helt oväntat meningarna: "Samtidigt börjar konstiga saker hända - en försvunnen skolkatalog ligger plötsligt uppslagen mitt på golvet, en boll som låg i förrådet är plötsligt i Sabinas rum. Som om någon eller någonting vill ge dem ett tecken." Jag är ju som ni vet en sucker för allt som är läskigt/mystiskt/spöklikt/osv.

Liksom den förra boken var den här inte alls vad jag hade förväntat mig. Mystiken infinner sig inte, och fokus ligger överhuvudtaget knappt alls på Olivias självmordsförsök. Istället läggs mycket fokus på Hanna och hennes slitning mellan att vara barn och ungdom, och hennes förälskelse Janek. Hanna är alltså lite äldre i den här boken, och därmed även säkrare. Dock märks det ändå att det fortfarande är svårt och förvirrande att växa upp. Problemet är bara att boken är en uppföljning ett och ett halvt år efter den första boken, men ändå känns det inte som att det hänt speciellt mycket. Istället faller berättelsen lite platt, och ger inte alls samma starka igenkänning som den första boken gjorde.

« Flickan i de vindlande gångarna | Moa Eriksson Sandberg | 184 s. | Rabén&Sjögren | 2012 »
« Goodreads »
__________________________________________________________________________________