Kråkflickan

12:23

Titel: Kråkflickan
Författare: Jerker Eriksson & Håkan Axlander Sundquist
Antal sidor: 395

Innan jag berättar vad den här boken handlar om vill jag bara meddela att det här är min hundrade bok sen jag började bokblogga! Nåväl, över till det viktiga!

Jeanette utreder morden på tre pojkar som hittats fullpumpade med lokalbedövning och amfetamin. Sofia är psykoterapeut och behandlar den före detta barnsoldaten Samuel Bai och Victoria Bergman. Båda patienterna visar tecken på multipla personligheter. När en av Sofias före detta patienter blir misstänkt för morden, tar Jeanette hjälp av Sofia och snart blir de goda vänner och deras liv vävs ihop.

Det här är första boken i det som ska bli trilogin Victoria Bergmans svaghet.

Jag hade svårt att lägga ifrån mig den här boken. I somras när jag läste Harry Potter kunde jag läsa 300 sidor på en dag, men annars är det väldigt ovanligt för att vara jag. Jag skulle tro att jag i vanliga fall snittar på 70-100 sidor på en dag. Igår läste jag 230 sidor, bara för att jag inte kunde lägga ner boken.

Man hoppar runt lite mellan karaktärerna i boken. Ibland berättas historien ut Jeanettes perspektiv, ibland ur Sofias perspektiv. Ibland får man också om veta om det förflutna. Sofias tid innan hon blev tillsammans med Mikael, och Victoria Bergmans barndom. Hur allt hänger ihop förstår man inte förrän sent i boken.

Jag tycker att den blev lite seg i mitten, eftersom utredningen inte gick framåt något alls. Det förklaras dock i slutet, och man känner sig tillfreds med slutet. Ett extra plus är att boken utspelar sig i Stockholm, och något av det bästa jag vet är när det står i boken "Hon satt på en uteservering på Bondegatan", och jag vet precis var hon är.

Det jobbigaste är att boken slutar med en riktig cliffhanger, så nu MÅSTE jag ju läsa nästa. Men jag tänker vänta tills den kommer ut på pocket, i december!



Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg