Top Ten Tuesday Freebie

09:48

Aaaah, temalöst Top Ten Tuesday idag! Eftersom den här fröken är en sån där typ med beslutsångest blev det helt enkelt blunda-och-peka-principen på gamla teman. Fast med en liten modifikation. Det gamla tema som jag råkade få var "Characters (and Literary Figures) That I'd Name My Children After". Eftersom det är mycket lättare att döpa djur till karaktärsnamn än barn (och eftersom jag i dagsläget hellre fyller mitt hem med katter och hundar än barn) så väljer jag att skriva om karaktärer jag skulle döpa mina djur efter, ehm, alternativt - beroende på hur taskig en vill vara - fanasidjur som jag döpt efter karaktärer, men som jag tänker att jag någon gång ska ha. Ja, jag spenderar väldigt mycket av min vakna tid med att tänka på små pälsiga djur, eftersom det är typ det bästa jag vet (vilket är anledningen till varför jag inte äter djur). Okej, det här kanske är ett biktinlägg också. Att jag alltså hittar på djur jag inte har och planerar djur jag skaffa i sådan detalj att jag har exakta bilder i huvudet.

Och det blir även sådana som jag HAR döpt mina djur efter och en karaktär jag inte kan släppa djurbilden av. Och ja, jag gör bara det här för att få chansen att posta en massa djurbilder i min blogg. Eftersom alla bilder, förutom bilden på min katt är brutalt snodda från internet hittar ni till källorna om ni klickar på bilderna.

1. Katniss från Hunger Games
Ni vet säkert redan att jag har en katt som heter Katniss. Innan jag flyttade ihop med min sambo bestämde jag att vi skulle ha en bruntabby Maine Coon som skulle heta Katniss. Det har vi nu (eller tja, hon är "bara" 50% Maine Coon, men det spelar ingen roll för min del). Såhär ser hon ut:



2. Jum-Jum från Mio, min Mio
När jag fyllde fem eller sex fick jag ett marsvin i födelsedagspresent. Efter att ha tänkt länge och väl gav jag honom namnet Jum-Jum. Marsvinet Jum-Jum finns det dessvärre ingen bild på, men han var vit, långhårig och hade bruna fläckar.

3. Lou från Tyst
Jag har planerat i typ en miljon år att jag någon gång i mitt liv ska ha ett Cavalier Kings Charles Spaniel-par (min mamma har två som är världens goaste). Namnet på den ena har varit klart sen länge - Ruby - men den andra har jag haft mer problem med. När jag läste Tyst insåg jag att det klart den ska heta Lou. Så, Ruby & Lou. I mitt huvud ser Lou ut såhär (Ruby är förstås ruby-färgad. Det vill säga såhär):


4. Mowgli från Djungelboken
Mowgli är en cremefärgad katt. En skulle ju kunna tro att han skulle vara svart (med tanke på Mowglis svarta hår i Disneyfilmen), men så är det inte. Såhär ser Mowgli ut i mitt huvud:



5. Gandalf från Lord of the Rings
Gandalf, åh, jag tänker inte säga mer än att visa en bild.


6. Peeta från Hunger Games
Planerar aldrig att skaffa en Peeta, men kan inte sluta se honom som en kanin. Kommer alltså aldrig skaffa en kanin, men i mitt huvud kan Peeta inte se ut på något annat sätt än såhär:


Du kanske också gillar

6 kommentarer

  1. Å, det här inlägget gick jag igång på, dels för att katter tar upp mina tankar en hel del, och dels funderar jag nu på vad min katt ska heta (ska skaffa en i sommar).
    När Twilight var populärt fick vår kattunge namnet Emmett, och en katt vi hade när jag var liten hette Puzzel, efter Alfons Åbergs katt.
    Har många gånger tänkt att Katniss är ett ett väldigt bra, snyggt och passande namn till din skönhet till katt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack! Kul att du gillade det :) funderade länge på om det här inlägget var rimligt eller mest pinsamt, men jag är nog helt okej med det nu. Ibland måste en våga ta lite risker! Alltså Emmet var ju faktiskt ett jättebra kattnamn. Jag tänker att han antingen är helsvart, helblå (alltså som den grå färgen som inte är tabby) eller vit mer svarta fläckar... Har svårt att få en ordentlig bild i huvudet. Haha.

      Radera
  2. Åh, vilket gulligt inlägg. Jag gillar verkligen katten Gandalf och kaninen Peeta. Här hemma har vi en chihuahua som heter Albus (i stamtavlan också). Hans kull döptes till Albus Dumbledore, Arwen Undomiel och Aslan of Narnia. Och jag hade tänkt döpa min katt till Kitty, men av någon anledning så vägrade hon lyssna på annat än Tjejen, så det originella namnet har hon nu. :) Katniss är ju för övrigt det perfekta namnet på en katt, så besviken att jag inte hade läst THG än när jag väl köpte Tjejen.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, du anar inte hur många gånger jag hört: "Väntaväntavänta, heter hon katt-niss? Bwahahaha" (min sambos farmor trodde jättelänge att hon hette kattmiss). Men Kitty är ju faktiskt också ett jättebra kattnamn! Katniss lyssnar på det mesta som är i rätt tonfall. Katniss och Scrooge (eh, ja, vi kallar henne för Scrooge, som är en ordlek av skrutt) lyssnar hon på i typ alla tonfall :P

      Radera
  3. roligt inlägg! håller helt med om att Peeta måste vara kanin. inget annat funkar x)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg