Bokbloggsjerka: Bokhandlar

07:48

Den här veckan har gått helt grymt fort! Har i alla fall börjat läsa någotsånär ordentligt, vilket ju förstås är helt fantastiskt. Något som dock inkräktat på lite lästid är att Creepypodden är tillbaka (i och för sig lyssnade jag på den en jobblunch då jag ändå bara brukar scrolla facebook) och den halvintressanta P3-dokumentären om Palme-mordet. Och SongPop (heter svartlava om någon vill utmana mig). Och det här att vi skaffat Playstation 4 och äntligen kan spela co-op!


Men – över till veckans jerka! Såhär låter veckans fråga:

Har den spelat ut sin roll, eller ännu värre har bokhandeln spelat ut sin roll, med internethandel och läsplattor? Berätta gärna också om reafynd ni gjort.

Mitt svar på det här är: Ja och nej. Alltså bokhandeln där jag jobbar – SF-bokhandeln för er som är nya eller tittar in tillfälligt – är ett bevis på att bokhandlar inte är helt utspelade. Vi är fortfarande well and alive och i Stockholmsbutiken har de länge letat efter en lokal som gör det möjligt att bygga ut ytterligare. Så det är ju inte som att det inte GÅR att fortfarande växa. Men jag tänker att problemet är att en liksom måste vara mer än en bokhandel, vilket ju inte är så himla lätt. Vi säljer ju till exempel också både spel och prylar och – förmodligen det allra viktigaste – erbjuder expertkunskaper på ett område som är trendigt. Helt plötsligt har det ju blivit coolt att vara nörd, och då har det helt enkelt blivit lättare att ha en bokhandel som har nördar som målgrupp. Jag jämför med Hallongrottan som jag volontärarbetade på för några år sedan, som var en feministisk bokhandel vid Hornstull. Det var innan den stora feministboomen och innan alla 90-talstjejer upptäckte feminismen. Idag tror jag att en sådan bokhandel hade gått bättre. 

Angående bokrean så... för mig personligen spelar bokrean ärligt talat ingen som helst roll. Men det är kanske mest för att jag ändå köper de böcker jag vill ha och får personalrabatt. Det är inte som att jag vill läsa något MER bara för att det helt plötsligt är billigare. Jag har faktiskt inte köpt en enda bok på bokrean i år, vilket känns superskönt. Inga böcker som bara ligger hemma och väntar på att få bli lästa som inte kommer bli lästa förrän nästa bokrea. Däremot för bokhandeln är det trevligt. Vi har blivit av med supermycket böcker som ingen velat köpa tidigare och som mest tagit plats på hyllorna. Nu kan vi ju få in fräschare grejer istället, vilket är topp!

Du kanske också gillar

30 kommentarer

  1. Jag såg någonstans att läsningen ökar nu, glädjande nog. Det kanske också spelar in. Vi får hoppas att det någon gång blir trendigt att vara en läsande nörd :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Blir jätteglad av det :) det betyder ju att det här är påväg att bli en bättre plats ;)

      Radera
  2. Jag hoppas verkligen inte den spelat ut sin roll utan får vara kvar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men jag tror knappast den kommer försvinna. Som sagt har den ju verkligen en funktion för bokhandlarna, även om det sällan tilltalar mig personligen :)

      Radera
  3. Intressant att läsa ett svar från någon som jobbar inom handeln :) Jag älskar SF-bokhandeln. Det är mitt standardmål om jag åker till Stockholm eller Göteborg. I år handlade jag för första gången på rean där också, men via nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, ja, det gynnar ju faktiskt oss när folk handlar på nätet också. :) om du ser mig i Stockholms-butiken någon gång får du heja!

      Radera
  4. Jo det är verkligen att en bokhandel måste vara så mycket mer nu, fast finns bättre och sämre utbud i olika butiker, vissa har bra nördgrejer andra bara presentpapper typ... :) Jag hoppas bokrean blir kvar, det är nästan enda gången jag köper böcker i fysiska butiker men då bor jag högt uppe i norr oxå, har inte möjligthet att gå på SF bokhandeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns ju verkligen som att "vanliga" butiker börjat snappa upp nörderier också :)

      Radera
  5. Boknörderi är den bästa och får gärna öka! :)

    SvaraRadera
  6. Vad trevligt att höra om det från bokhandelns perspektiv. Och även om de "vanliga" bokreaböckerna inte är så intressanta så kan det finnas guldklimpar bland bokhandlarnas utrensningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men så brukar det ju vara. En kollega till mig hittade till exempel ett seriealbum om kattsuperhjältar på vår bokrea. Svär rätt mycket över att jag missade den alltså...

      Radera
  7. Önskar jag hade SF-bokhandeln närmare... Drömjobb du har :-)

    SvaraRadera
  8. För mig är bokrean en tradition, inte de röda prislapparnas förlovade land.

    SvaraRadera
  9. En gång om året tillåter jag mig lite friare inköp av böcker, vid årets stora bokrea. Har blivit lite av en tradition som skulle va trist den försvann. Saknar dock den gamla sortens bokhandel med stort gammalt lager o bredare utbud att botanisera bland. SF-bokhandel... jösses vad frestande det låter att få besöka en sån! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, visst! Den där himla butiken går ju inte att jobba i ens, går ju nästan minus...

      Radera
  10. Att nischa är alltid bra (Säger den töntiga marknadsföraren inom mig) Dock finns väl kundunderlaget för nischade bokhandlar främst i storstäderna? Annars handlar det väl om andra kreativa lösningar och sammanslagningar :) Jag både hoppas och tror på bokhandeln, även om jag är dålig på att stödja den själv! Jag jobbar ju på bibliotek och många säger att det också är en döende trend, men jag vet inte jag.. Vi måste väl alla bara helt enkelt anpassa oss efter omvärlden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är i och för sig väldigt sant. Men det faller kanske under att jag skriver att bokhandlar måste vara mer än bara en bokhandel idag :)

      Radera
  11. Som fellow-bokhandelsarbetare hoppas jag ju också självklart att både rea och bokhandlar får vara kvar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det vore ju förjävla tråkigt annars!

      Radera
  12. Bokrean kommer nog att leva kvar länge än och man hoppas innerligt att det gäller för de fysiska bokhandlarna också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas också. Alltså känslomässigt för mig kommer nätbokhandlar aldrig kunna utkonkurrera fysiska bokhandlar!

      Radera
  13. kul med en liten rapport från en SF - bokhandel! bokförsäljningen ökar och då brukar biblioteksutlåningen öka också vilket förmodligen betyder att läsandet ökar. det bästa en kan ge sina barn är läsning och tillgång till böcker

    SvaraRadera
  14. Profilerade bokhandlar tror jag definitivt inte spelat ut sin roll. Numera när vi är på besök söderöver så är SF-bokhandeln och English Bookshop ett måste, och vi är ju aldrig ensamma där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej, ensam är en aldrig som kund i vår butik. Från baristorna på espresso house rakt över gatan i vintras: "hur får ni ens PLATS med alla människor som går in i er butik?!"

      Radera
  15. Ja, man måste nog tänka nytt för att klara sig som bokhandlare med konkurrensen från nätbokhandeln.
    Rean har blivit mindre viktig för mig också, läser det jag vill när jag vill :-)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg