#prataomdet

23:46

Jag tror att det var få som missade att "Prata om det" tilldelades Stora Journalistpriset som årets förnyare förra året.

För er som inte är så insatta i vad "Prata om det" handlar om så tänker jag berätta det för er nu. Det handlar om att berätta om sexuella händelser som ligger i gråzonen. Sådana där händelser som man inte riktigt vet om de är övergrepp eller inte. Eller bara händelser som varit obehagliga. När din pojkvän tjatade till sig sex och du sa ja bara för att han skulle vara tyst. När du hade sex med en tjej bara för att ingen skulle tro att du var bög.

Det började som privat småprat. Sen exploderade det i tweets, bloggposter och uppmärksamhet i media. Boken innehåller samlade texter, hämtade både från tidningar och från internet.
Jag måste erkänna att jag själv inte har haft så mycket koll på "Prata om det". Visst hade jag väl hört talas om det och så, men inte riktigt förstått vad det var de ville. När jag sedan såg att Kalla Kulor släppt en bok med samlade #prataomdet-texter, ja, då tänkte jag att det var dags för mig att sätta mig in i hela grejen.

#prataomdet är en ganska liten bok. Sidantalet uppgår till 80, på pricken. Men på dessa få sidor rymmer sig massor av olika berättelser. De är skrivna av män, kvinnor, heterosexuella, homosexuella. Och alla är fullständigt olika. Ingen liknar någon annan – förutom om man ser till att alla är ”berättelser ur gråzonen”.

Jag tycker att själva boken är en rent fantastisk idé. Allra mest har ju "Prata om det" figurerat på internet, och här når man ju faktiskt även de som inte är alltför internetaktiva. Förutom att det är en fantastisk idé har de även lyckats bli väldigt bra. Texterna är noga utvalda och representerar vitt skilda sexuella situationer.

Nästan alla av texter i boken bygger på någon sorts norm. Att om man först sagt ja får man inte ångra sig. Hångel måste alltid leda till sex. Om en tjej har kort kjol betyder det att hon vill ha sex. Att killar älskar sex. Att killar aldrig säger nej. Att alla är heterosexuella. Det är på grund av dessa normer som många av situationerna i boken uppstår. Så ska det inte behöva vara. Det är därför vi behöver prata om det.

#prataomdet | Johanna Koljonen | Kalla Kulor

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg