Böcker för regniga och soliga dagar

18:00


Här kommer alltså mitt inlägg i bloggstafetten som Sofie anordnar! Västmanländskan var det som bloggade innan mig – det vill säga för en timme sedan. Efter mig återsamlas alla på tillbaka hos Sofie kl 19, så kika in där då!

Det vi ska avhandla idag är 1. En bok att läsa när solen skiner och 2. En bok att läsa när det regnar ute. HELST vill jag tipsa om samma bok på båda typerna av dagar, så jag börjar helt enkelt med den: Du, bara av Anna Ahlund. Jag ville verkligen få med den, för den är så sjukt bra. Kunde dock inte bestämma mig för om den passar bäst för regniga eller soliga dagar. Alltså den passar liksom ALLA dagar. Och ALLA personer. Vill jag tro. Därför ska du och du och du plocka upp den ASAP – are we clear? Brabra, då går vi vidare till de mer specificerade tipsen!

En bok att läsa när solen skiner
Den här boken var det länge sedan jag tipsade om, så det passar jag på att göra nu när Lauren Oliver är aktuell med ny bok i höst! Är ju stort Oliver-fan dårå, men hennes absolutABSOLUT bästa är ändå Panic. Fattar inte varför denna inte fått någon hype alls? Det är de första veckorna efter att high school är slut och ur tristessen har det fötts en tävling: Panic. Anmälan är öppen för alla graduates. Tävlingarna är fullkomligt livsfarliga och hur en ska göra för att vinna är inte alltid helt lätt att knäcka. Och folk deltar, eftersom priset är för bra för att låta bli. Om de vinner finns möjligheten att ta sig bort från hålan mitt i ingenstans eller för att hjälpa familjemedlem, eller något annat en kan behöva massor av pengar till. Av någon anledning tycker jag att äventyr passar bäst ihop med solsken – kanske för att det helst är då en vill ge sig ut på äventyr?

En bok att läsa när regnet öser ner
Jag kan väl knappast vara den enda som tycker det är allra bästa att krypa ihop med en lagom mysryslig bok när sommarregnet knackar på rutan? Utan att det får vara för läskigt såklart – det sparar jag till hösten! Här kommer därför ett lagom läskigt tips: Asylum av Madeleine Roux. Utspelar sig på ett sommarläger till och med, och cirkulerar – som ni kanske förstår av titeln ;) – kring ett gammalt mentalsjukhus och en rejält obehaglig seriemördare som en gång bodde där. Romantiserar dock själva lägret kanske lite väl mycket, jag drömde alltid när jag var liten om att få åka på läger med skola där en fick plugga precis vad en ville (shit alltså, jag gör det nu med. Tänk att få välja smala specialämnen och gå på föreläsningar och läsa böcker helt kravlöst?! Drömmen alltså). Inte fullt så drömmigt att folk börjar dö däremot. Och att hitta rum där de verkar ha pågått något form av experiment på folk med psykiska störningar.

Du kanske också gillar

11 kommentarer

  1. Tack för fina sommarboktips! :-)

    SvaraRadera
  2. Å, den där mysrysiga boken ger mig mestrys, jag är nog för feg för sånt där (och då har inte ens hösten kommit...) Panic har jag inte läst, men har gillat några andra av Oliver, kanske dags att ta tag i denna?
    Roligt att du var med i stafetten!

    SvaraRadera
  3. Och förresten, när det gäller Du, bara: är typ hundra sidor in och inser att det gulliga snart kommer ta slut (eller i alla fall göra uppehåll) och vill inte fortsätta läsa. Men den är ju så bra hittills, så vill ju fortsätta läsa ASAP. Dilemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det bliiiiir gulligt igen sen! Och ja, tycker verkligen att du ska ta tag i Panic, det är verkligen hennes bästa bok!

      Radera
  4. Asylum verkar obehagligt spännande! :-)

    SvaraRadera
  5. Jag är nyfiken på Du, bara så kul att du nämnde den :)

    SvaraRadera
  6. Tack för tips! Vågar inte läsa skräck, men de andra verkar intressanta.

    SvaraRadera
  7. Åh, skulle SÅ gärna vilja läsa Panic! Men den finns ju inte på svenska och tror ej att den är så bra att ha som en av de första böckerna jag läser på engelska :S måste nog försöka läsa något annat på engelska innan så kanske jag klarar den sen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag vet, det är så tråkigt :( Det jag började läsa på engelska var Harry Potter, och skulle säga att det är superbra, eftersom 1. En har läst den en miljard gånger tidigare och 2. Den är ganska lättläst i och med att den ändå är skriven för barn. Men det är bara att öva öva öva så kommer det bli bättre (och roligare när en inte behöver hindras av språkliga barriärer! :) )

      Radera
  8. Åh, jag är jättesugen på att läsa Du,bara! Den blir ett måste i sommar!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg