5 guldkorn 2016

07:30


Förra veckans Top Ten Tuesday var utgivning en ser fram emot för resten av året. Dude, jag vet knappt ens vad som kommer?! Förutom Sandra Beijer och Flora Wiström. Och helt ärligt måste jag säga att jag är väldigt trött på innerstadstjejer så ser inte megamycket fram emot dem. Tänk om förlagen ville ge ut något om en tjej som växte upp i förorten istället? Upplever typ att det ges ut fler böcker om småstäder än om förorter till stora städer. Det handlar aldrig om Alby, Fittja, Rinkeby eller till och med Tumba som är supermärkligt uppdelad i klickar av villaområden, "fina" lägenhetsområden och "fula" lägenhetsområden. För några år sedan var Victor så noga med att han aldrig ville bo inne i stan för att alla journalister bor där och i och med att allt FINNS där rör en sig aldrig utanför tullarna. Nu förstår jag verkligen vad han menade då (och menar fortfarande, men nu behöver han inte argumentera för det. Jag vill inte bo innanför tullarna längre). Världen blir så märkligt liten när en bor centralt. Jag har kompisar som bor närmare stan än vad jag gör som uttryckt explicit att de tycker att det är oförskämt(?!) av deras kompisar som bor i Bromma att bjuda dem på fest, medan jag har nemas problemas med att åka på fest i Bromma eller Märsta eller något annat ställe som ligger på andra sidan stan. Alltså kul med fest liksom?

OOKEEEEJ fan vad jag svävade iväg nu. Det där var en motivering till varför jag inte svarade på förra veckans Top Ten Tuesday. Nu kommer en från den här veckan istället! Veckans tema är årets hittills bästa böcker. Alltså inte bara lästa i år utan utgivna i år. Jag har ju då inte läst sååååå många som kommit ut i år. Det skulle helt klart bli tio, men det skulle ju kännas kasst att bara lista de tio... jag har valt ut mina bästa – de jag känner lite extra för helt enkelt!

1. Du, bara – Anna Ahlund
Om jag inte tycker det här är årets bästa bok när det här året är slut blir jag extremt överraskad.

2. Paper Girls vol 1 – Brian K. Vaughan & Matthew Wilson
Gudars, det måste ju bli en recension på denna snart, men den är dödssnygg. Plus bad ass tjejer i gäng måste en ju gilla ändå.

3. Monstret i natten – Mats Strandberg & Sofia Falkenhem
Så himla gullig bok om att vara annorlunda och att förändras.

4. Beastkeeper – Cat Hellisen
Får aldrig chansen att tipsa om den här på jobbet vilket ju är sjukt synd. HALLÅ LYSSNA DETTA ÄR EN JÄTTEBRA BOK KAN NI LÄSA DEN NÅGON GÅNG ELLER? Puss!

5. Palimpsest – Lisa Wool-Rim Sjöblom
Är så glad att jag blev övertalad att stanna för att lyssna på när Patrik Lundberg intervjuade Lisa Wool-Rim Sjöblom på Seriefestivalen alltså. Annars hade jag inte läst den här grymt bra seriealbumet. Som ni definitivt borde läsa.

Vilka böcker som kommit ut under 2016 tycker ni att jag definitivt borde läsa?

PS. Måste smyga in detta: Om allt går som jag vill imorgon kommer jag inte rekommendera några böcker alls på ett år framöver på bokhandeln. Har en klump i magen över det. Ihop med fjärilar. DS.
SparaSpara
SparaSpara

Du kanske också gillar

3 kommentarer

  1. Paper Girls verkar ju verkligen superbra! Jack tycker jag förresten du absolut borde läsa. Hundra procent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, men då kanske jag borde läsa den då :)

      Radera
  2. Du, bara och Monstret i natten vill jag väldigt gärna läsa :)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg