Varför jag älskade Girlboss

08:30

Sååå, det här med osympatiska tjejer, kan vi prata lite om det? Jag skrev lite om det i april, men kom att tänka på det igen när jag och min man satt vid frukostbordet en helgmorgon. Vi pratade lite om Netflix-serien Girlboss – eftersom jag hade kollat igenom hela serien ett par dagar tidigare – och framför allt om hur den recenseras.

Jag gillade serien så pass mycket att jag kollade på hela i kanske två eller max tre sittningar. Jag var totalt fast för den från redan första avsnittet. Självklart ser jag problem med den, men jag gillar den ändå.


Samtliga recensioner jag läst av serien har varit negativa eller på sin höjd neutrala (men det är också för att det är sådana recensioner jag letat upp), och samtliga nämner samma grej som anledningen till varför de inte gillat serien; Det faktum att seriens huvudperson Sophia är så jäkla unlikeable. Hon är självisk, tänker verkligen bara på sig själv, klumpig i relationer, dryg och bryr sig inte ett dugg om vad andra vill utan gör som hon själv vill.



Och visst, hon är allt det. Men det är en del av vad jag gillar med den här serien, och varför jag gillar Sofia som karaktär. För jag ser också en jävligt tuff brud som inte tänker någon annan trycka ner henne, som gör det hon vill, listar ut på egen hand hur hon ska kunna göra det hon vill. Hon kan be om ursäkt när hon handlat fel, hennes handlingar får konsekvenser och hon ser till att göra om och göra rätt. Hon lär sig av sina misstag och utvecklas under seriens gång. Hon är dynamisk och oförutsägbar och mänsklig. Och den här typen av kvinnor får vi se alldeles för lite av (och när vi får se dem har de en tendens att... inte gillas). Plus att jag älskar Britt Robertson som är grym i rollen som Sophia. Och så citatvänlig. Och så bad ass. Och:


Har ni sett? Vad tycker ni?

Du kanske också gillar

8 kommentarer

  1. jag har sett tre avsnitt och gillar den jättemycket! gillar 2000 tals settingen och hur mycket fina outfits det är. sophia är som du skriver super cool. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, så snyggt klädd heeeeeela tiden!

      Radera
  2. Sett cirka hälften och gillar massor! Framförallt hur karismatisk Britt Robertson är och älskar oftast "unlikeable" karaktärer. Plus älskar färgerna!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag brukar typ inte gilla unlikeable karaktärer, men så fort någon kritiserar Sophia så går jag direkt in i försvarsposition och ba "MEN FAKTISKT SÅ...."

      Radera
  3. Jag älskar serien och gillar Sophia som går sin egen väg och inte låter någon stoppa henne

    SvaraRadera
  4. Blev tvungen att se serien efter att jag läst ditt inlägg. Såg precis klart. Bra serie. Förstår inte hur man inte kan gilla Sophia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, kul att du kollade efter mitt inlägg! Och visst är hon grym, älskar henne!

      Radera

Instagram

Populära inlägg