Matlistan

09:30

Hallå ni vet väl att jag typ älskar mat nästan lika mycket som böcker? Plus kändes som länge sedan jag skrev något mer personligt, så här kommer det. Det här ha tyvärr legat bland mina utkast så länge att jag inte minns var jag hittat den :(

Tre ord som beskriver mig i köket.
Följer. Aldrig. Recept. (Min man får psykbryt på mig)

Vad äter jag helst till frukost.
Jag har börjat ÄLSKA frukost sen jag började med havregrynsgröt med äppelmos, kardemumma, kanel, rostade mandlar och mandelmjölk samt kaffe med skummad Oatly iKaffe. Om jag får välja alltså. Men det viktigaste: I am not alive without my coffee.

Tre köksredskap jag inte klarar mig utan. 
MATBEREDARE. Alltså använder matberedaren minst en gång i veckan, om inte mer. Älskar den innerligt. Eller ok, på senare tid har den nog rätt ofta blivit utbytt mot stavmixer i och för sig.
Vitlökspress. Eller ok, klart det går med rivjärn, men vitlökspress är mitt bästa. Min regel är såhär: Använd alltid en vitlöksklyfta mer än det står i receptet. Dvs: Står det 0 vitlöksklyftor tar du en. Om det står 1 tar du 2, osv.
Presso. Eller annat typ av kaffefixare. Dropp går också bra, eller mokabryggare. Eller espressomaskin. Eller kaffebryggare. Eller... äsch ni fattar.

Två köksredskap jag skulle vilja ha.
Alltså jag är gärna less is more i köket tror jag. Vill liksom ha det mest nödvändiga bara. Eller jo, kom på två saker: en julienneskärare och självslipande knivar. Och får jag säga en sak till? En dyr jävla guldklimp till espressomaskin. Och en ny shaker pga vår gick sönder.

Vad är det konstigaste man hittar i mitt kök.
Rökt salt. Låt oss bara säga följande: Jag tar min fredagstaco på allvar. Och fick leta runt halva Stockholm efter rökt salt. Eller okej, jag skickade min man till hipster-Hemköp (hipster-Hemköp heter just så hemma hos oss eftersom 1. Det ligger i Hornstull = hipsterland. 2. De har typ alla obskyra saker en kan tänkas vilja ha, fast bara i fina märken och svindyrt).

Fyra råvaror som är ett måste på min pizza.
Jag är en ganska enkel typ när det kommer till just pizza. Jag är en sån tråkig typ som faktiskt tycker att Vegetariana är THE SHIT. MEN: Det ska vara extra kronärtskocka på och utan lök. Ibland utan paprika. Ibland beställer jag en sån banan-curry-pizza fast med champinjoner istället för skinka, och ibland beställer jag en som heter Bella Special som är med aubergine och vitlök och persilja.

Favoritdessert.
Jag tycker det är sjukt kul att kunna experimentera med Oatlys PåMackan (för er icke-insatta: PåMackan är som en färskost gjord helt på havre = vegansk färskost!), så just nu lite olika former av mousser och cheesecakes. Några gånger har jag gjort en Tiramisu-mousse som är godare än vanlig Tiramisu (fast en italienare hade väl förstås vänt sig i graven). Det hade jag i alla fall tänkt laga till våra gäster idag!

Något jag skulle kunna äta varje dag.
Soppa. Med färskt bröd. Från Valhallabageriet.

Det lagar jag helst nu för tiden.
Mycket pasta har det blitt senaste tiden. Eller vet inte, har för tillfället ingen favoritmat. Har haft lite dålig aptit ett tag och typ bara velat äta olika sallader. Helst med typ quinoa. Har också tappat lite matglädje, så lagar helst helst helst saker som är skitenkla och där jag behöver göra minimalt. Men hoppas det blir bättre snart. Det är typ som en lässvacka fast i köket?

Något jag tycker om men inte lagar så ofta.
Rotmos. Passar på att köpa en stor kålrot (för 1:50!!!!!) i skördetid och gör en ordentlig sats. Ät med korv och obscena mängder senap. Resterna äter en på knäckemacka varje dag i resten av livet (I wish). Lagar det i alla fall typ två gånger om året – det vill säga vid skördetid och till jul (norsk tradition jag lånat av min morbrors fru).

En smakkombo jag älskar.
Sötpotatis och avokado. Gör såhär: Baka en sötpotatis i ugnen. Gör guacamole. Dra av skalet på sötpotatisen och mosa i ett tortillabröd. Ha på lite salt och lite spiskummin. Smacka på guaca. Lägg på några ruccolablad och droppa lite sriracha. Welcome to heaven.

Du kanske också gillar

6 kommentarer

  1. "Använd alltid en vitlöksklyfta mer än det står i receptet."

    Alltså, är du i hemlighet jag? :O Recepten fegar alltid med vitlök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha eller hur???? Men tror "tyvärr" att det handlar om att en bygger upp tolerans för vitlök. Det som är bra med det är i och för sig att en inte luktar vitlök när en äter vitlök heller, för att kroppen anpassar sig. Mvh luktar sällan speciellt mycket vitlök fast jag äter obscena mängder.

      Radera
  2. Men whaat trodde min familj var ensam om att ÄLSKA guacamole+batat(=sötpotatis på finlandssvenska)!?! Dock äter vi oftast i romansalladsblad med tacokryddade kikärter och majs också. Seriöst hiiimlen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nooo, det var en trendgrej för kanske typ ett år sedan i vegangrupper på facebook! Bästa kombon juuuu, hehe. Låter nice med kikärter också!

      Radera
  3. Haha, vilken härlig lista! Tror att jag kanske kapar den av dig 😊 Psst, jag följer inte heller recepten. Mycket roligare att testa själv ju.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Men eller hur! Jag ser recept mer som riktlinjer liksom.

      Radera

Instagram

Populära inlägg