5 serier jag läst på sistone

08:30

Det här blir en lite recensionstung vecka – både torsdag och fredag blir recensionsdagar. Men så blir det ibland. Nästa vecka har jag bokat in i alla fall ett lättsammare inlägg på fredagen. Plus ligger så sjuuuuuukt mycket efter med recensionerna pga bloggpaus. Känns också som att jag borde skriva något mer personligt snart? Jaja, det kommer! Jag har lite planer, men för få dagar för alla mina planerade inlägg!

Idag blir det i alla fall kortrecensioner av en hel hög med serier jag läst. Det är fyra stycken första-volymer/en fristående. Spoiler alert: Alla är väldigt läsvärda.


Animosity vol 1

Vad skulle hända om alla djur helt plötsligt skulle kunna börja prata och tänka som människor – och dessutom kunna se nyktert på hur människor behandlat dem in the past? Den tanken leks det med i Animosity – det är nämligen prick det som händer. Dessa författare förutspår revolution. Själva berättelsen utspelar sig några år efter uppvaknande och ständiga strider pågår mellan människor och djur. Men en flicka lyckas faktiskt hålla sig vän med djuren. Jesse är nämligen bästa vän med hunden Sandor, och tillsammans försöker de hitta hennes familj. 

Jag tycker att den här serien är så cool eftersom kultur som kritiserar djurhållning sällan blir speciellt stort. Eller tja, den här kanske inte heller är megastor än, men åtminstone så pass att vi tagit in den på bokhandeln. Både idé och utförande är riktigt snygga, med både ifrågasättningar kring hur vi tar hand om djur, men det handlar också om vänskap och skildrar en frihetskamp. Också stort plus för en icke-binär karaktär!

In Real Life

In Real Life är en extremt gulligt tecknad serie om hur en får bete sig på internet – men också visar på möjligheterna i att spela med folk från hela världen. Anda börjar spela ett onlinespel och får veta av en äldre tjej det finns så kallade "gold farmers" som olagligt samlar in saker i spelet och sen säljer dem till andra spelare. Anda följer med den andra spelaren på raids för att försöka döda så många som möjligt av dessa. När hon spelar själv en dag blir hon vän med en – och inser att han tjänar hela sitt uppehälle på detta, och att han inte har några andra försörjningsmöjligheter. Anda inser att hon kanske måste omvärdera synen på vad som är rätt och fel – att gränserna kanske är mer luddiga och hela tiden måste omförhandlas. Jag tyckte den här var fin, men kanske något ytlig. Känns som att den skulle passa bättre för en betydligt yngre läsare, men för en >16 skulle den säkert fungera utmärkt!

Giant Days vol 1

Alltså den här gillade jag sååååå himla mycket! Det handlar om tre tjejer som precis börjat på universitetet och hittat varandra. Alla som någon gång bytt skola/kommit till ny arbetsplats/annat socialt sammanhang/osv vet ju att en kan hitta på vem en är på nytt varje gång – och det gör dem! Samtidigt som de är fett gulliga och roliga och bra kompisar och och och... Läs!

Motor Crush vol 1

När jag såg den här i hyllan på bokhandeln pep jag nästan högt av glädje! Jag gillar Stewarts, Fletchers och Tarrs Batgirl så himla himla mycket, och här har de skrivit en helt ny serie för image. Så himla nice! Eeeeh, och själva serien då? Hm, jag gillar den, men inte attackgillar. Alltså teckningarna är ju gorgeous. Själva berättelsen – tja. Det handlar om Domino som kör motorcykelrace. Samtidigt har hon en hemlighet hon inte kan berätta för någon – speciellt eftersom hon inte ens rett ut allt kring den själv. Var kommer hon ifrån? Och framför allt: Vad är hon? Plus för tydligt klassperspektiv + ej straight huvudkaraktär.

The Vision vol 1: Little Worse Than a Man

Den här läste jag mest för att den var Hugo-nominerad, men jag är ändå glad att jag läste den och tycker att den är väl värd nomineringen. Vision försöker med familj flytta in i en amerikansk villaförort, och allt hans fru vill är att leva ett normalt familjeliv. Det är dock lite svårt när en android och dessutom har en make som är superhjältar och folk DESSUTOM är fett snarstuckna. En väldigt aktuell serie om främlingsfientlighet och att sticka ut i ett i övrigt homogent samhälle.

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg