Papperssjälar, Emma Johansson

08:30

Emilia tycker att livet är ganska jobbigt. Speciellt jobbigt blir det när hon hamnar i samma grupp i skolan som Viktor. Viktor vars syster dog förra våren. Klart alla skulle tycka att det vore lite obekvämt, men för Emilia är det extra obekvämt. Hon har nämligen en hemlighet. En hemlighet som rör Victors systers död. Men ju mer Emilia lär känna Viktor, desto mer tycker hon om honom och desto svårare blir det att hålla inne med det hemska. Det som skulle göra att Victor aldrig skulle vilja prata med henne igen.

Jag fick hemskickat ett förhandsex av denna (TACK VOX!) och märker i skrivande stund att jag knappt kommer ihåg vad den handlar om (kan dock vara mitt minne just nu, har svårt att hålla i vad någon sa ens i föregående mening...). Dock: Direkt när jag uppdaterar mig får jag tillbaka samma varma känsla/ångestklump/hjärtesorg/minns hur mycket jag gillade den. För det gjorde jag verkligen när jag läste.

Trots att jag genom boken anar vad Emilias hemlighet går ut på (inte jättesvårt att förstå, men det gör den inte mindre intressant) gillar jag verkligen hur läsaren rent explicit undanhålls den ända fram till slutet på boken. Det är också en fin skildring av hur en vänskap växer fram mellan Emilia och Viktor, trots Emilias motsträvighet och trots att Viktor är tyst och inte har ett mående som ligger på topp.

Jag tänker på den här lite som en blandning av kanske Som stjärnor i natten och Himlen börjar här – två böcker jag gillade jättemycket. Med andra ord ett jättefint betyg. Det handlar om sorg och att bli kvar efter någon annans död, psykisk ohälsa och att känna skuld för något en inte gjort.

     Papperssjälar
     Emma Johansson
     336 s.
     Vox by Opal
     2017
     Goodreads

SparaSpara

Du kanske också gillar

6 kommentarer

  1. Men WOW - EN BLANDNING AV HIMLEN BÖRJAR HÄR OCH STJÄRNOR I NATTEN!?! Måste läsa nuuu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aaaah, hjälp, hoppas jag inte hypat denna för mycket nu!

      Radera
  2. Ju fler som skriver om denna desto mer vill jag ha den NU!!

    SvaraRadera
  3. Har läst några recensioner på denna nu och blir precis som Bokprinsessorna bara ännu mer sugen! Den låter så himla fin.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg