Det här är anledningen till varför jag aldrig läser recensioner innan jag skriver dem

21:38

Jag har varit frånvarande en vecka sisådär. Jag har helt enkelt varit tvungen att vänja mig vid lite saker som hänt i mitt privatliv, och har inte riktigt haft ork till att blogga. Nu hoppas jag att jag ska orka börja blogga lite igen. Har åtminstone hunnit läsa liiiite, plus att jag ligger efter med recensionerna.

Nu ska jag komma fram till det som rubriken syftar på: Jag råkade utav bara farten börja läsa Elis inlägg om Orson Scott Card igår, trots att jag sällan läser recensioner av böcker/texter om författare innan jag själv skrivit min egen recension. Det var ju himla dumt, för jag vill tycka om den här boken hemskt mycket, men vill inte gärna tycka om saker som är gjorda av sexister (vilket jag säkert gör ändå, men det känns åtminstone bättre om jag inte vet OM att de är sexister).

Jag gillar liksom att försöka låta bli att jämföra mina åsikter med någon annans, eller ställa boken till författarens åsikter innan jag skrivit om boken. Jag har nämligen märkt hur tydligt andras ord och åsikter färgar av sig på mig själv när jag läser någon annans recension och sedan ska recensera själv.

Hur gör ni? Läser ni andra recensioner innan ni recenserar själva?


Du kanske också gillar

5 kommentarer

  1. Jag är lika dan, vet jag att jag kommer läsa en bok försöker jag undvika att läsa recensioner av den precis innan. Tenderar också att färgas i min läsning annars om jag kommer ihåg dem för mycket, speciellt om det är negativa detaljer som lyfts fram. Läser gärna efter eller för att hitta nytt.

    SvaraRadera
  2. Jag försöker låta bli, för att kunna skriva helt mina egna tankar om den utan att påverkas av någon annan.

    SvaraRadera
  3. Jag försöker också undvika det så långt det går.

    SvaraRadera
  4. Jag brukar inte läsa recensioner om en bok jag inte har läst. Däremot brukar jag läsa recensioner om boken som jag ska recensera, för att se lite hur jag tycker i förhållande till andra och för att inte glömma att ta med något :)
    Men det fungerar ju säkert bäst olika för alla!

    SvaraRadera
  5. Om det är en bok jag vet att jag ska läsa så försöker jag låta bli att läsa recensioner, men sen händer det ju också att jag blir inspirerad att läsa just genom en recension också... Har jag läst boken så läser jag inga recensioner förrän jag skrivit min egen, när den väl är skriven (men ej publicerad) brukar jag dock läsa runt lite för att se om jag kan länka till någon annans rec i min egen.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg