Recension: Fjärde riket - Maria Nygren

11:09

Under ett skolarbete om Hitler kommer Blenda på hur skolans drottning Hedvig ska störtas. Med inspiration av hur Hitler tog sig till makten drar hon och två andra tjejer igång en kampanj, med målet att bli en skola där alla får göra som de vill. Problemet är bara att Blenda någonstans på vägen glömmer bort att tala om för de andra två att hon tänkt att en ny drottning ska krönas - hon själv.

Även om jag hade rätt så höga förväntningar på den här boken, blev jag ändå positivt överraskad. För även om jag verkligen hoppades på att den skulle vara bra, var den ännu bättre än vad jag trodde.

Det jag gillar mest är att ingen utav karaktärerna är enbart god eller enbart ond. Alla karaktärer är oerhört komplexa, och jag älskar det. I många böcker tycker jag att jag kan se en tydlig linje mellan vilka karaktärer som är elaka, och vilka som är snälla. I och med att vi i den här boken får följa "båda sidor" så att säga, får i alla fall jag en helt annan sorts förståelse för varför karaktärerna är som de är.

Jag önskar verkligen att jag skrivit om den här boken tidigare. Jag tyckte nämligen hemskt mycket om den precis när jag avslutade - och gör visserligen det fortfarande - dock har jag såhär långt efteråt svårt att sätta fingret på exakt vad det var jag gillade så mycket.

Jag tycker i alla fall att den är hemskt läsvärd och tänkvärd. Otroligt bra bok alltså!


Fjärde riket | Maria Nygren | 393 s. | BonnierCarlsen | 2013

Du kanske också gillar

6 kommentarer

  1. Jag gillar också när karaktärer inte framställs som helt onda eller helt goda, det är ju inte så verkligheten ser ut. Glömde säga det förut men snygg design du har fått till också! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar designen! Var så trött på den gamla, men var osäker på om det var för tråkigt... Men jag gillar den också mer och mer ^^,

      Radera
  2. Jag dömde boken efter titeln och trodde detta var en fantasybok, därför har jag inte tittat särskilt mycket åt dess håll innan. Kom dock på häromdagen att Nygren ju inte skriver fantasy annars, så därför hittade jag nu denna gamla recension. Får nog bli sommarläsning för min del!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att titeln är lite förvirrande faktiskt! Jag fick också det intrycket nämligen :)

      Radera

Instagram

Populära inlägg