Recension: Varelserna: Elias bok - Magnus Nordin

21:47

Elias och hans lillasyster Emma måste klara sig själva.De brukade bo hos två personer som inte var deras föräldrar, men de är döda - tagna av varelserna. Varelserna som kommer fram på natten och vill äta Elias och Emma.

De sitter fast på Gotland. Hela ön är infekterad av smittan - smittan som gör människor till monster. Allt Elias vill är att ta sig därifrån och skydda Emma.

Likt Jonny på Swedish Zombie så fastnade jag för det fantastiska omslaget! Och för att den riktar sig till lite yngre än zombieböcker oftast riktar sig till. Jag tyckte helt enkelt att det lät intressant med en zombieberättelse för 9-12-åringar.

Och intressant är den, helt klart. Läsaren kastas rakt in i den verklighet som en zombie-överlevare måste tampas med. Jag blir fångad direkt. Dessutom avtar aldrig den action som boken börjar med, utan finns kvar i hela boken.

Lars Gabel har illustrerat boken med passande och coola bilder. Jag gillar konceptet svart-vitt-rött, vilket också är den färgskala som jag tänker lämpar sig bäst för sådana här berättelser.

Hade jag älskat den om jag varit yngre? Definitivt. Älskar jag den nu? Alltså, ärligt talat, det här med barnböcker + vuxen läsare tycker jag lämnar rätt mycket att önska. Den här boken är inget undantag. Däremot hade jag jättegärna velat provläsa den här med någon i rätt ålder, men råkade inte känna någon sådan person.


Varelserna: Elias bok | Magnus Nordin | 80 s. | Berghs Förlag | 2013

Du kanske också gillar

1 kommentarer

  1. Framsidan såg riktigt grym ut! Blev riktigt sugen att läsa den, har dessutom två systrar varav en av dem kanske tillhör målgruppen (hon är 11)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg