Recension: Vi måste sluta ses på det här sättet - Lisa Bjärbo & Johanna Lindbäck

20:02

Hanna går sista året på gymnasiet. Direkt efter studenten ska hon åka till Paris med sin bästa kompis. Allt är bokat, flyg, boende, franskakurs. Jens har precis separerat från mamman till sitt barn, och ska helt plötsligt bli varannan vecka-pappa. I hans liv finns egentligen inte plats för någon nu tjej. Det skulle vara för tidigt. Men så träffar han Hanna, och ingenting blir riktigt som han tänkt sig.

Jag var inte lika upphetsad över den här som jag vet att vissa andra var. Lisa Bjärbos tidigare böcker tycker jag jättemycket om. Johanna Lindbäck har jag bara läst en bok av, och jag minns inte riktigt vad jag tyckte om den. Ändå så hade jag nog undermedvetet byggt upp förväntningar kring den här boken. Kanske på grund av Johannas superpepp innan.

Så. Jag började läsa. Tyckte den var kul i början, men ju längre jag kom, desto mer tröttnade jag. När boken var slut tänkte jag bara: "Jaha, that's it?". Den faller liksom bara platt. Jag tycker helt enkelt att den var tråkig. Så himla knäppt, för det är verkligen det sista jag förväntade mig av den här boken. Att jag efteråt skulle tänka att "Var det bara det?".

Jag gillar Jens. Jag gillar Hanna. Jag gillar båda hemskt mycket faktiskt. Men någonstans i allt det här är det någonting som inte fungerar, och jag kan inte sätta fingret på exakt vad det är som inte känns rätt. Så trots att jag inte ens visste att jag hade några förväntningar på den här boken, blev jag besviken. För någonstans hade jag ändå förväntat mig MER.

Vi måste sluta ses på det här sättet | Lisa Bjärbo & Johanna Lindbäck | 334 s. | Gilla Böcker | 2013
__________________________________________________________________________________