Bokbloggsjerka 9 - 12 maj

18:04

En bokbloggsjerka hinner jag faktiskt klämma in den här helgen, tycker jag. Såhär låter frågan som hittas hos Annika:

Hur ställer du dig till ljudböcker och vilken är den bästa ljudboken som du har ”läst”?
Jag är över lag inte speciellt förtjust i ljudböcker. Jag har svårt för att koncentrera mig och vill liksom gärna pilla med något med händerna samtidigt – vilket gör att jag liksom missar väsentliga delar då jag glömmer bort att lyssna. Därför har jag inte lyssnat på så himla många ljudböcker i mitt liv. Tre Harry Potter-böcker, några Beck, en utav Narnia-böckerna (det är någon utav dem med Caspian, men minns inte om det är den som heter Caspian, prins av Narnia eller om det är Kung Caspian och skeppet gryningen) och Pojken i randig pyjamas. Av dessa skulle jag nog säga att Narnia-boken var bäst. Harry Potter, inläst av Krister Henriksson, skulle jag INTE rekommendera. Jag var inte så gammal när jag lyssnade på dem, men tillräckligt gammal för att störa mig på att han uttalade det Hermiååååååne varje gång... Och gjorde supertöntiga röster.
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

11 kommentarer

  1. Det är verkligen svårt att fokusera när bara öronen är upptagna.

    SvaraRadera
  2. Uppläsaren betyder väldigt mycket.

    SvaraRadera
  3. Den inläsningen av Harry Potter låter hemsk!

    SvaraRadera
  4. Uppläsaren betyder mkt! Är det då en som uttalar fel försvinner ju hela charmen!

    SvaraRadera
  5. Jag föredrar vanliga böcker, men med den lilla erfarenhet som jag har av ljudböcker så är det lite svårt att uttala sig.

    SvaraRadera
  6. Hehe, verkar som att de engelska versionerna av Harry Potter funkar bättre!

    SvaraRadera
  7. Jag har också märkt att ljudböcker inte är för mig. Jag stör mig allt för ofta på läsare och det känns som om de betonar fel och då lyssnar jag inte på vad personen läser utan bara på felen. Jag lyckades dessutom lyssna på en hel bok på random en gång märkte jag. Kändes väl så där när jag märkte det, snacka om att vara ouppmärksam på storyn :D

    SvaraRadera
  8. Jag har testat ljudbok en gång, det funkar inte för mig, jag behöver se orden för att minnas handlingen! Så trots att boken lästes av Katarina Ewerlöf, som gjorde en fantastisk läsning, så har det inte blivit fler försök efter det. Men en kanonidé för dem som det passar!

    SvaraRadera
  9. Håller med om att när en inläsare gör fel röst så är det lika illa som när en älskad karaktär blir helt felcastad i en film.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg