Ten Books About Friendship

08:10

Okej, helgen är slut, back to blogging. Lika bra att börja veckan (ja, jag vet att den började igår egentligen... Men min vecka börjar inte förrän idag, okej?) med Top Ten Tuesday! Veckans tema är böcker om vänskap! Jag tycker det är ett svårt tema, eftersom... tja, det är ganska flytande. Vänskap hittas väl i princip i alla böcker, eller? Alltså, finns det böcker som bara handlar om vänskap? Jag har valt ut sex stycken böcker där vänskap är en viktig del i berättelsen, men kanske inte nödvändigtvis huvudtemat liksom.

  1. Mördarens apa, Jakob Wegelius
    Eftersom jag läser den här just nu och den är SÅ FIN får den vara med. Sally Jones är liksom världens finaste vän, och de människor som hon stöter på som är snälla är också typ världens finaste. Jag har dock inte läst klart den än, men jag har läst tillräckligt mycket för att ge ett utlåtande om den i alla fall!

  2. Panic, Lauren Oliver
    Alltså, jag älskar ju Lauren Oliver, men i Panic tycker jag att hon överträffar sig själv. Och karaktärerna i den här boken - alltså jag älskar dem.

  3. Grundläggande studier i hoppfullhet och hopplöshet, Linn Spross
    Jag blev förälskad i den här boken redan innan jag läste den, och det blev inte bättre av att jag faktiskt tog mig igenom den också. Relationen mellan Hanna och Imagine är intensiv, helt fantastisk och superjobbig. Den är på det där sättet så jag är ledsen att jag aldrig upplevt det, men samtidigt glad att jag inte behövt ta mig igenom det.

  4. Wallflower, Stephen Chbosky
    Den här är så given på den här listan att jag inte ens vet hur jag ska motivera den. Den handlar liksom om vad vänskap gör för en. Och allt med den hör liksom handlar om vänskap. Tycker alla borde läsa den.

  5. Mannen som föll i glömska, Mia Ajvide
    Okej, om Wallflower är klockren på den här listan är den här inte riktigt lika klockren. Men jag skulle ändå säga att den är relevant! Den handlar om Jack, som ingen verkar kunna komma ihåg. Alltså kan han inte ha några som helst relationer, och handlar väl därmed mer om avsaknaden av vänskap. Men intressant bok och koncept! Tror jag ska bläddra igenom den här lite snart igen, för jag vill minnas att jag gillade den väldigt mycket!

  6. Jag går dit du går, Nina LaCour
    Det är så tråkigt med bra böcker som jag glömmer att recensera, vilket är fallet med den här. Caitlins bästa vän tar livet av sig, och nu måste Caitlin helt själv lära sig att hantera det här livet som hon skulle ha delat med Ingrid. Sorgligt och fint.

__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Inte läst en enda av dina tips men Wallflower finns på min TBR lista.

    SvaraRadera
  2. Många fina tips här ju! Wegelius är längst fram på min vill-köpa-lista just nu =)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg