Att läsa just nu

14:04

Alltså uh, jag har kommit in i ett jätteobehagligt stadie just nu där jag inte läser för att det är kul. Jag drivs inte av att plocka upp den där skitbra boken. Istället plockar jag ut en bok ur bokhyllan och tänker att "jaja, den här kan jag väl läsa så länge". Jag plockar tunna böcker, lätta böcker. Böcker där jag inte behöver tänka.

Med andra ord var jag lite för snabb med att säga att jag kunde läsa Allegiant igen, för det kan jag inte. Det blir fortfarande ungdomsthrillers. Kanske någon deckare. INGET ROLIGT. Gud bevare mig, humor, jag orkar inte med det just nu. Jag har lyckats beta av en Stephen King (Dimman), rätt plain skräck som inte behöver analyseras för mycket.

Den här uppsatsen och en del kring den gör mig totalt himla känslomässigt utmattad för tillfället (eftersom det är så kort tid kvar till den ska in). Jag skulle inte säga att jag är i en lässvacka, för jag läser ju. Jag läser massor. Jag bara läser inte sånt som jag allra helst vill läsa, för jag ORKAR inte läsa sådant jag VERKLIGEN vill läsa. Jag läser sånt som liksom är andrasorteringen, eller kanske till och med tredjesorteringen bland böckerna i min bokhylla.

Jag har för övrigt börjat dela in mitt liv i före och efter deadline. Just nu bokar jag inte in någon alls innan deadline, och överbokar efter deadline (pga FRIHETEN kommer vara berusande). Jag tänker på allt jag ska läsa och göra efter nästa onsdag och får svindel av all tid jag kan göra vad jag vill med en HEL LÅNGHELG (risken är stor att jag bara kommer titta på Friends hela helgen).

Så, läsandet just nu = inte så bra. Jag har verkligen noll lust att läsa bra böcker. Har ni någon gång känt att ni inte orkar läsa bra böcker?
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Många gånger, särskilt under Littvet ;) Just nu också, omtenta, Sims 3-LAN, extrajobb, "vanligt" plugg.. Blir för mycket. Tvångsläser Drakarnas Dans fast jag vill läsa den senare, men vill inte bli spoilad i tv-serien, så MÅSTE läsa :/

    SvaraRadera
  2. Åh ja! Just nu är jag lite inne i en sådan period jag med. Jag har mängder av riktigt bra böcker, sådan där böcker som jag vet är stora och fina men just för att de är så stora och fina så orkar jag inte med dom just nu. Jag orkar inte ta till mig deras storhet just nu så jag läser allt annat istället och surar för att det jag läser inte är så vidare bra istället =) Men vet att det är skolan som tar över och snart, om ca 2 veckor så har jag en hel frivecka och då kanske jag får ork att läsa stora böcker igen. Men samtidigt är det rätt skrämmande med en hel veckas frihet! Oceaner av tid ju!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg