Hur gör en för att börja läsa serier?

07:30

Hanna lyfte i kommentarsfältet till min recension av Harrow County ett problem som jag kände när jag började läsa serier: Hur fan börjar en egentligen? Och var?

Prick såhär gör en: En går till en seriehylla, förslagsvis på ens lokala bibliotek om det har en sådan, eller på SF-bokhandeln om en har en sån (om en har en Stockholms-SF-bokhandel nära sig kan en ju få IRL-tips av mig. Säkrast på måndagar och tisdagar innan kl 17) tittar lite och tar med sig det som känns roligt hem (passera gärna kassan om du är i en bokhandel. Blir så dålig stämning annars). Svårare än så behöver det faktiskt egentligen inte vara.

Men ja, jag förstår problemet. Jag började läsa serier för två år sedan (nu snackar vi episka serier, inte roliga eller självbiografiska serier a la Nina Hemmingsson och Liv Strömquist), och kan väl knappast säga att jag är något proffs. Jag läser inte serier kapitelvis så fort de kommer ut, men jag läser ett par, tre volymer i månaden kanske. Men eftersom det inte var så länge sedan jag började med det här känner jag igen stigmat. Hur ska en kunna läsa in sig på allt som behövs? Och att alla serier kommit så långt gör att det hela känns oöverkomligt. Jag slutade till exempel läsa Sandman när jag insåg hur mycket pengar det är att köpa upp sig på en serie i tolv volymer när jag tycker att den är... medioker. Det finns så mycket annat mer tilltalande som jag kan läsa för den tiden och de pengarna.

Om en ändå VILL läsa in sig på kanon är jag inte till någon hjälp. För i princip alla klassiska serier jag har läst har jag tyckt varit tråkiga. Så jag har slutat med det nu. Preacher tyckte jag var så provocerande dålig att jag efter att ha läst 50 sidor lämnade tillbaka. Fables gav jag ändå tre volymer, för att jag kände efter volym två att det ändå kanske kunde bli något. Jag har läst en Batman-serie, och alltså nä. Det är verkligen inte min grej (jag hatar maffia-filmer också, till Victors stora förtret). Och grejen är ju också den att i princip 90% av alla äldre serier jag försökt läser håller inte för en genusläsning.

Här kommer därför ett gäng serier du inte behöver läsa in dig på en massa annat för att läsa. Få volymer ute, lättillgängliga och bra. Comics for newbies helt enkelt.


Nimona

Antal volymer ute: 1 (avslutad)
Om du vill ha något roligt med feministisk touch, och gillar när en blandar fantasy med science fiction är det här grejen. Den här rekommenderar jag i princip till alla på jobbet som frågar efter stark kvinnlig karaktär, speciellt om det är en pappa som ska köpa till sin tonårsdotter. Extra lätt också eftersom det bara är en enda del.

Harrow County

Antal volymer ute: 3 (min vol 3 kom i tisdags, men jag kan inte köpa ut den förrän imorgoooon, buhu)
Skräckserie med Lovecraftianska inslag och häxor.

Locke & Key

Antal volymer ute: 6 (avslutad)
Det här var den första serie jag läste och det är fortfarande en av mina favoriter! Inte så mycket action och händelser en måste förstå utifrån bilder, utan bra text-/bildbalans. Skön blandning av skräck och fantasy med sjukt snygga teckningar.


Saga

Antal volymer ute: 6
Romeo- och Juliahistoria fast i rymden. Helt enkelt cool science fiction-serie med helt sinnessjukt häftig karaktärsdesign.

Unbeatable Squirrel Girl

Antal volymer ute: 3

Ms Marvel

Antal volymer ute: 5
Både Squirrel Girl och Ms Marvel är lättsamma superhjälteserier. Plussen är att det inte finns tusen olika ställen att börja på och en behöver inte ha tusen i bakgrundsinfo. Som jag förstår det när jag läser finns det däremot möjlighet att få mer djup om en har mer kunskap om tex Cap America och Cap Marvel, men absolut inget måste!


Seconds

Antal volymer ute: 1 (avslutad)
Graphic novel som blandar skräck med contemporary YA.

Descender

Antal volymer ute: 2
Rätt så klassisk science fiction, med jättefina teckningar.

Lumberjanes

Antal volymer ute: 4
Rolig och lättsam serie om några tjejer på scoutläger. Äventyr och vänskap ligger i fokus.

Vilka är era bästa nybörjartips till någon som vill börja läsa serier?

Du kanske också gillar

10 kommentarer

  1. Tack för tips! Igen! Blev verkligen pepp på att ta tag i serier nu - bra att Hanna frågade ;D

    SvaraRadera
  2. Elfquest! Jag svarar alltid elfquest på alla frågor om serier. Älskar detta helt okritiskt.
    Det är en fantasyserie som utspelar sig i en annan värld, befolkad av alver, troll och människor och har verkligen allt. Helt underbart galleri av karaktärer, det är roligt-spännande-sorgligt om vartannat, och allt är extremt fint tecknat och välgjort. Man börjar med The original quest (20 album tror jag). Kan vara lite svår att få tag på tyvärr, men allt finns att läsa gratis på elfquest.com för den som pallar att läsa på skärm. (Annars ebayar man efter the Elfquest Archives och köper dem i fyra asfina band). Passar typ alla åldrar (jag blev helt fast när jag var åtta).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag har fortfarande inte läst Elfquest, blir avskräckt av de sviiiiintjocka volymerna...

      Radera
  3. Amen, jävlar vilket bra svar, så utförligt!
    TACK för alla tips!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det var ett roligt inlägg att skriva, så tack för idén!

      Radera
  4. Tack för tips! Jag har läst några serier men inte blivit helt såld. Locke & Key har jag läst första delen av. Riktigt otäck tyckte jag men nu har jag pausat tillräckligt länge så det börjar bli dags för del två. Kommer nog t om besöka SF-bokhandeln i morgon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag gillar den så mycket! Du får ju komma förbi en måndag eller tisdag och heja ;)

      Radera
  5. Ursäkta sen på bollen nu men har precis hittat din blogg och läser mig genom dina inlägg och bara måste kommentera nu!!! SÅ, mitt bästa serietips om man ska börja är This one summer / Den sommaren av Jillian & Mariko Tamaki. Så himla bra. Tipsar om den till höger och vänster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte läst den, men bläddrat i den flera gånger på jobbet! Har hört lite blandade omdömen om den, men mest positiva ändå. Kanske skulle ta och läsa den...

      Radera

Instagram

Populära inlägg