Harrow County vol 1 & 2, Cullen Bunn & Tyler Crook

07:30


Alltså jag älskar ju ca allt som är makabert – herregud, jag älskar till och med ordet makabert. Därför när jag slog upp det här seriealbumet föll jag för en enda pryl: det här att huvudpersonen i den här serien bär runt på huden av en annan person.

Serien handlar om en tonårig tjej som får veta att en häxa återfötts i henne. Problemet är att hon inte bara i tysthet kan deala med det här själv, utan dessutom måste tampas med hela den jäkla byn – eftersom de vill döda henne. Så småningom i andra volymen får hon dessutom ytterligare ett problem på halsen. Även om hon själv vill framhäva sin godhet visar det sig att hon har en tvillingsyster som inte är fullt lika trevlig att ha att göra med.

Det här plus amerikansk söder, en lovecraftiansk skog, massor av monster samt svinsnygga teckningar. Jag gillar speciellt hur Crook jobbar med ljus och skuggor – kolla bara exemplet ovan! Dessutom känns de jäkligt annorlunda jämfört med serier jag brukar läsa.


Överlag känns det som en skön kontrast mot de serier jag brukar läsa. Kanske mest för att jag börjar tröttna lite på SF-serier (känns ibland som att det är det enda jag läser...). Samtidigt finns alla mina favoritkomponenter här: häxor, en magisk skog, creepy varelser, allmänna obehagligheter och att helt plötsligt behöva växa upp mitt under en större eller mindre katastrof.

Är så himla kär i den här serien – inte på ett himlastormande sätt, utan på ett lågmält och krypande sätt. På det där sättet som gör att en blir en trogen läsare, länge länge. Och så att jag längtar till volym tre.

Harrow County vol 1: Countless Haints / vol 2: Twice Told
Cullen Bunn & Tyler Crook
144 s. / 120 s.
Dark Horse vol 1 / vol 2
2015 / 2016
Goodreads / Goodreads

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Jag är sugen på att börja läsa serier men känner att det är svårt att veta vart en ska börja liksom?
    Det är så många serier som har SÅ många volymer, haha.
    Dock ser den här väldigt snyggt ritad ut, jag gillar alla komponenterna du tar upp och jag ligger inte 30 volymer bak, det kanske kan vara rimligt att börja med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ju förstås inte att en behöver börja någon speciell stans, men det här är faktiskt en ganska bra inläggsidé! Det är ju liksom inte speciellt länge sedan jag själv började läsa serier, och jag är ju därmed självklart ingen expert. Men tänker att det liksom kanske gör det lättare att relatera eller något.

      Radera
  2. Jag har varit sugen på den här ett tag, men nu efter din recension känner jag verkligen att jag måste köpa hem den så snart som möjligt! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Jag gillar den verkligen himla mycket!

      Radera

Instagram

Populära inlägg