Allt du velat veta

07:30

Jag är ju då sedan typ 10 månader tillbaka poddfrälst (det var ungefär då jag slutade läsa böcker också. He he he he he...). Ändå har jag haft Allt du velat veta liggande i min lista utan att egentligen ha lyssnat på något. Jag gillar ju att nörda in på knäppa saker, och måste ju älska folk med expertkunskaper. Victor och jag har diskuterat det där ett par gånger, och vi fungerar på helt olika sätt. Han säger att han vill jobba som journalist för att kunna snabbt nörda in lite ytligt inom flera ämnesområden, medan jag vill bli forskare för att få chansen att riktigt på atomnivå fördjupa mig i ett enda ämne. Han: lite om allt. Jag: Allt om lite.

Nåväl, kunskap kan en ju ändå aldrig få för mycket av. Jag kan ändå oavsett få en ganska märklig känsla av tillfredsställelse när jag lär mig saker. Nästan på ett sexuellt plan. Jag är ett stort fan av Bildningspodden, men kan ibland tycka att det blir lite för ytligt och lite för mycket forskare som ska prata i mun på varandra – även om det samtidigt är väldigt nice och proddad av humanistiska fakulteten på SU och sånt (lyssna för övrigt på avsnittet om alkohol, en av mina bästa lärare på universitetet är med där! Klarade inte av att lyssna på det om Michel Foucault, på grund av att en av mina värsta lärare på universitetet är med där. Skrek rakt ut och stängde av i panik. Victor skrattade rätt gott). När vi skulle flyga till Prag laddade jag ner några avsnitt av Allt du velat veta och tänkte att jag kunde prova ett med ett spännande ämne. Lyssnade på alla jag laddat ner på raken, och laddade ner ännu fler för flygresan hem. Hett poddtips med andra ord. Här är de avsnitt jag lyssnade på, och vadfasen, jag rekommenderar ALLA:

Om verklighetens Jurassic Park med Torill Kornfeldt
Torill Kornfeldt pratar om återskapandet av utdöda djur. Älskar när hon pratar om tio-åringskänslan, att hon genom hela podden är så sjuuuukt engagerad och låter som att det här verkligen genuint är det mest intressanta hon vet i livet.

Om ufon med Clas Svahn
Clas Svahn pratar om vad ufon är, vad det kan vara om det inte visar sig vara ett ufo och hur de jobbar för att ta reda på om folk faktiskt sett ett ufo eller inte. Ufon är ju liksom alltid spännande.

Om artificiell intelligens med Stefan Carlsson
Alla som gillar sf måste ju också tycka att det är spännande med artificiell intelligens. Obligatoriskt. Så även jag. Spännande att höra om forskningsläget och huruvida en faktiskt behöver oroa sig över AI eller inte.

Om konstgjorda språk med Yens Wahlgren
Alltså denna är nog min favorit hittills! Här pratar de både om språk som var tänkta som en riktig avlastning, samt litterära språk. Visste ni till exempel att det är en snubbe som jobbar heltid med att konstruera språk till Game of Thrones?! Är extra imponerad över att ens komma på en sådan grej som att dothraki rimligtvis inte borde ha ett eget ord för bröd, utan att det är ett låneord. Extreeeemt nördigt avsnitt.

Insåg att alla har någon nörd-science fiction-litteratur-koppling. Fint ändå. Jag lyssnade också på det om tvångsvård, men somnade tyvärr mitt i (OBS OBS för att jag gått upp klockan tre och satt på ett flygplan, inte för att det var tråkigt. Om en ska vara noga somnade jag nog i slutet på ufo-avsnittet, och vaknade i slutet på tvångsvård)... Några jag har på min att lyssna-lista just nu är: schizofreni, fobier, rymden, meningen med livet, sekter, konspirationsteorier, Ryssland, självmord och matkultur. Ni hör ju. Bästa podden. Näst efter Creepypodden.

Du kanske också gillar

6 kommentarer

  1. Å! Blir helt till mig av den här beskrivningen ju.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Letar ständigt efter den här typen av poddar! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyssna på Bildningspodden också! Inte riktigt lika lättillgängligt tycker jag, men den är också nice :)

      Radera
  3. Vill återigen slå ett slag för både Historiepodden och Historiens Berså. Om inte annat så borde HB-avsnittet om kaffe vara nåt för unga damen. Och den om Helvetet. Och toaletter. Eller vad fan, allihop. Det är bara åtta avsnitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska kolla på Historiens berså, men Historiepodden har jag provat med och den gillade jag inte... Hatar när de håller på och diskuterar och shitz plus har för mig att servar skitdåligt ljud. Men ska provlyssna HB!

      Radera

Instagram

Populära inlägg