Tio favoritalbum

07:30

The Brooke and the Bookish säger valfri audio, med exempel "10 of my all time favorite albums", och eftersom jag tänkt på att göra en sådan här post i evigheters evighet så kanske det är dags nu. Därför blir det temat för veckans Top Ten Tuesday: favoritalbum. Alltså musikalbum. Så ni som brukar sluta läsa när det handlar om musik – that's your queue.


Det här är alltså helt utan inbördes ordning, för det är faktiskt 100% omöjligt att avgöra. Men här kommer skivor som har betytt (och betyder) dödsmycket för mig. Alltså, jag tänker att vissa kanske inte är 100% liksom det bästa jag hört i mitt liv, utan snarare mer handlar om en känslomässig koppling. Typ.

Fleetwood Mac – Rumours
Bästa låt: Second Hand News

Grateful Dead – American Beauty
Bästa låt: Box of Rain
Kommentar: Denna skiva har fått en revival i mitt liv efter att jag såg Freaks and Geeks och sen dess har jag JAGAT den på vinyl. Hittade den i Prag, äntligen.

Panic! at the Disco – A Fever You Can't Sweat Out
Kommentar: Hatar allt P!atD gjort efter detta. Förutom typ två låtar. Sörjer fortfarande deras brahets död.

Daft Punk – Random Access Memories
Bästa låt: Instant Crush (mest pga Julian Casablancas pga Julian Casablancas är dope)

The Clash – London Calling
Bästa låt: Alltså vadfan, varenda jävla låt är ju en hit.

Veronica Maggio – Satan i gatan
Bästa låt: Välkommen in

The Beatles – Revolver

Belle & Sebastian – Dear Catastrophe Waitress
Kommentar: Alla de bästa B&S-låtarna är på denna, såatteh <3

Bästa låt: Pennyroyal Tea
Kommentar: Har alltid tyckt märkligt mycket om den här skivan bara för att det hörs vilket jävla deppigt geni Kurt Cobain är.

The Strokes – Angles
Bästa låt: Machu Picchu
Kommentar: Jag var grymt besviken när den här skivan släpptes, och tyckte den var ett sånt jävla Strokes-bottennapp. Sen lyssnade jag på den tio gånger på raken och tyckte det var det bästa de gjort. Tycker fortfarande.


Har bara för er skull gjort en spellista också! Puss!

Du kanske också gillar

3 kommentarer

  1. Rumours är ett helt fantastiskt album!

    MTV Unplugged in New York är också riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alltså Rumours <3 Den lyckades jag också hitta på vinyl i Berlin, och har också letat efter länge. Och jag har två MTV Unplugged-skivor jag totalt spelar sönder, och det är Nirvana och Mando Diao. Så jäkla bra.

      Radera
  2. JA TILL FLEETWOOD MAC.
    100% bra skiva.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg