Bokbloggsjerka 20 – 23 februari

09:56

Jag håller på att bli sjuk (igen) och ska lämna in hemtenta idag och har två miljoner saker att göra. Skitdag, vill ligga kvar i sängen. Tur att i alla fall jerkan kom som den skulle den här veckan!

Var (och hur) författar du dina inlägg?


Jag använder mig rätt mycket av bloggers app (som för övrigt s-u-g-e-r) för att göra utkast med rubriker. Ibland har jag några speciella formuleringar jag vill få med också. Ibland använder jag även den för att göra anteckningar om böcker jag läser och som jag vill ha med i recensioner. Det här kan alltså ske precis var som helst - på bussen, i skolan, under lunchrasten på jobben... tja, var som helst.

Sen när jag har tid och ork att blogga väljer jag ut ett av inläggen som jag vill skriva om och så gör jag det. Just nu har jag 15 stycken utkast sparade, varav tio är recensioner (ett är det här inlägget jag håller på att skriva just nu) - vilket är betyyyyyydligt mer än vad jag brukar ha (så mycket att det nog blir dubbla inlägg nästa vecka - och idag! Det dyker upp en recension senare idag *reklam*).

Men såhär brukar det kunna se ut bland anteckningarna i min telefon, som alltså är någon sorts kommentarer att använda i recensioner:


Sen har jag ju några fasta dagar att förhålla mig till, typ Top Ten Tuesday, Throwback Thursday och fredags-jerka. Men vi skulle väl kunna säga att tidsinställning är min bästa vän när det kommer till bloggande. Oftast skriver jag kanske 3-5 inlägg på en gång och schemalägger dessa. Så slipper jag blogga varje dag.

Ok, slut på uppsatsen.

Du kanske också gillar

19 kommentarer

  1. Jag passar också på att skriva flera inlägg när jag väl håller på :)

    SvaraRadera
  2. Jag är helt spontan och ostrukturerad, vilket visserligen är kul eftersom jag skriver på lust, men samtidigt känns jobbigt när man har torka och inget på lager.

    SvaraRadera
  3. Jag använder också telefonen mycket. Praktiskt när man har en stund över någonstans. Jag brukar fota också med den så har man diverse bilder att utgå från.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, telefonen är ju den enda kamera jag äger. Så alla bilder som finns på bloggen är tagna med den.

      Radera
  4. Jag har inte mycket struktur, skriver helt enkelt dagbok. Men jag skulle gärna ta emot tips på bloggrubriker eller appar med förslag.

    SvaraRadera
  5. Telefonen använder jag faktiskt aldrig. Alla inlägg kommer till i datorn hemma.

    SvaraRadera
  6. Det låter som en mycket bra idé att påbörja utkast via mobilen. Då finns ju allt samlat i bloggen när man går in på datorn sen. Får man inte det som rutin så slipper man glömma bort de bra idéerna man kan få när man är på språng! :)

    SvaraRadera
  7. Håller helt med! Tidsinställning = bra, bloggerappen = usel.

    SvaraRadera
  8. Tidsinställningen är verkligen bra :)

    SvaraRadera
  9. Anteckningar om böcker som jag läser gör jag oftast på ett papper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har provat det, men det fungerar inte för mig. Blir för pilligt.

      Radera
  10. Fasta inlägg är perfekt att ha.

    SvaraRadera
  11. man kanske ska börja använda telefonen mer, för det dyker ju upp idéer när man sitter på tåget och så där

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis. Jag har lärt mig den hårda vägen då jag glömt idéer som jag VET varit bra...

      Radera
  12. Jag har aldrig testat att tidsinställa inlägg. Det kanske inte vore dumt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Det är jätteskönt att faktiskt helt slippa tänka på bloggen en dag :)

      Radera
  13. Tidsinställning är min bästa vän också :)

    SvaraRadera
  14. Bra tips! Jag håller på att lägga om mitt sätt att skriva, så jag vet inte riktigt hur jag ska svara. WP appen tycker jag funkar rätt bra, så tt jobba med recensionen samtidigt som jag läser (och inte som nu, någon vecka efter att jag läst klart...) det känns klokt!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg