4 saker från den här veckan

12:00

Här kommer en liten uppdatering på saker som hänt mig den här veckan:

1. Skulle in till jobbet i tisdags för att hämta ut några beställningar. Butiken hade inte öppnat än så jag utnyttjade min lilla nyckel och gick in personalingången. Möttes av: "VAD BRA ATT DU ÄR HÄR!". Jobbade tre timmar, köpte sedan böcker och när det var klart gick jag och satte mig på Geronimos uteservering och åt taco, drack en öl och läste. Så jävla fet tisdag alltså.

2. Victor har äntligen köpt en kostym till bröllopet! Eftersom jag är enormt petig, men inte har en aning om hur en kostym "ska" sitta rådfrågade vi en snubbe i personalen på MQ i Skärholmen. Och alltså mind blown. Fy fan vad fantastiskt det är att fråga om hjälp och låta andra vara experter. Jag: "Alltså, byxorna sitter dåligt. Jag vet inte varför. Men de sitter inte bra." Han: "Det är för att de är för långa i benen. Om vi lägger upp dem lite kommer dessa fula veck vid knäna och rumpan försvinna, för byxorna får ett bättre fall." ← Prick det jag tyckte var fel men inte kunde sätta ord på. Och efter att han ursäktat sig med att han är väldigt petig, och jag sagt att jag också är petig vände han sig genom hela samtalet till mig istället för till Victor. Kände mig dels som en galen brud som måste ha kontroll över allt, men tänkte också att "shit, det är såhär män måste känna när folk alltid vänder sig till dem istället för till kvinnor i samtal". Och själva klädseln då: Om vi lyckas hitta en skjorta som är off white och inte vitvit så kommer det bli mörkblå kostym (inte riktigt marinblå, utan lite ljusare), vit skjorta (men inte vitvit) och vit slips+näsduk med rosa fiskbensmönster (alltså denna. Jag lobbar för den här, men Victor vägrar blommigt) (alltså herregud, jag har verkligen helt otroligt bra smak).

3. En person som jag inte över huvud taget har pratat med, och som Victor heller knappt känner frågade om hen fick komma på vårt bröllop, eftersom det skulle betyda mycket för hen. Tycker att det är sjukt oförskämt. Varför har inte fler Magdalena Ribbing som idol. Mvh älskar Magdalena Ribbing.

4. Var på frukost hos Rabén & Sjögren igår och blev helt sjuuuukt pepp på att skriva själv. Känner typ alltid så när jag går därifrån. Att jag kanske skulle göra något av alla historier jag berättar för mig själv i mitt huvud. Kom förstås hem med en hög böcker också – Du, bara, Som hund som katt och Innan helgen är över. Mycket läspeppigt.

Vad har hänt i din vecka? Hoppas ni alla får en superfin helg!

Du kanske också gillar

14 kommentarer

  1. Bra tänkt med kostymen - passformen är FRUUUUUUUUKTANSVÄRT viktig. Man måste förstå att väldigt få kan köpa kostym "off the rack" utan ändringar så viktigt att prata med kunnig personal om det.

    Jag är nog på din sida när det gäller näsduken. Den ska ju matcha skjortan och inte slipsen, och då funkar ärligt talat den blommiga bättre med tanke på att den är vit i botten. Rosa/silver plockar inte upp nåt från skjortan, men å andra sidan, vill man bryta av helt så går det ju också. Jag hade tyckt det var snyggare med den blommiga bara. Fast jag kom på: Ska han verkligen ha vit slips? I så fall måste den vara lite tonad i nån färg, annars är det normalt vit slips för närstående på begravning och det känns ju lite fel, men om slipsen är lite i silver är den första näsduken ok.

    Och en sak till - inte four-in-hand-knut, kör halv Windsor på knuten. Snyggare mer symmetrisk slipsknut.

    Och för bövelen, se till att han har snygga skor. Brunt är JÄVLIGT snyggt till mörkblå kostym, men är ni extrempetiga och har bröllopet på kvällen är svarta bättre, eller så får han byta efter kl 18.

    END OF RANT.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjukt värdefull input. Eftersom jag inte har kostym på mig speciellt ofta (eh) har jag ingen aning om något. Borde ha kommit på att rådfråga dig redan från början. Eftersom Victor är en, du vet... Munkjackesnubbe... Men ok, inte blommig slips då. Det hänger lite på att vi hittar en vit skjorta som inte skär sig mot min klänning. vi har en backup-skjorta men har ingen aning vad en bör ha för slips till (om en bör?). Om det blir aktuellt tänker jag återkomma och rådfråga! (Och seriöst, jag skiter i tidsregler. Det blir antingen bruna eller ljusgrå skor)

      Radera
    2. Ok, nu har jag funderat lite. Lämplig skjorta letar ni upp på antingen NK eller nån av de lite dyrare kedjorna (Volt tror jag kan vara bra, utan att nånsin handlat där själv. De har fina butiker bara. Eller fråga MQ-snubben igen.) Min egen åsikt är att det ska vara vit skjorta på brudgummen, men kör ni mönstrat bör det nog vara VÄLDIGT diskret mönstring typ smalrandigt eller liknande. Är skjortan mönstrad väljer ni så klart en enfärgad slips, dock ej vit eller svart som sagt. Det beror ju lite på budgeten men märket Eton har väldigt fina skjortor i off-white som kan vara värda att kolla på. Och just det, ingen skjorta med button-downkrage till kostym!

      Radera
    3. Okej, på MQ hade de ingen skjorta i rätt färg (frågade). Men ok, får försöka hinna med en skjortjakt innan Victor åker till Gävle på söndag och är borta i en månad då... Har en jacka till klänningen som hör ihop, så ska ta med den när vi kollar också så kan vi se så det matchar.

      Radera
    4. Fast fan, nu läste jag att skjortor som inte är vit-vita lätt ser smutsiga ut... Det kanske bara är bättre att ha en vanlig vit skjortjävel? Argh, så mycket att ta ställning till.

      Radera
    5. Och nu jämförde jag en vanlig vit skjorta med min klänning och insåg att den är mycket vitare än jag trodde, så då är det ju ett icke-problem. HURRA! Mvh spammar min egen bloggpost.

      Radera
    6. Perfekt ju! Vad blir det nu för färg på slipsen?

      Radera
    7. Den rosa tror jag det lutar åt! (vad är grejen med att jag ska gifta mig och vill typ ha saker rosa trots att jag i vanliga fall hatar rosa?! Den matchar i alla fall mina skor) Och då bör han alltså ha... vit nädsuk som matchar skjortan och inte slipsen?

      Radera
    8. Ja, det är absolut snyggast så. Man KAN ha en mönstrad näsduk med mycket vitt i botten, men det är klart snyggare med helvit.

      Och det var faan vad jag var traditionalist och petig med stil helt plötsligt. Är förvånad själv.

      Radera
    9. Det gör inget, det är bra! Eftersom jag är ca lika petig (förutom det här med skorna) men inte kan någonting om hur det bör vara... Och Victor bryr sig för lite för sitt eget bästa, så det är ju jag som får dra hela tunga stil-lasset här. Och betydligt lättare för mig. Känns ju som att det är svårt att göra fel med en vit spetsklänning liksom...

      Radera
  2. Jag kan stämma in i det där med att den blivande mannen äntligen köpt kostym i bröllopet, och att det är så bra med folk som kan det där med kostymer och hur de ska sitta och vad som kan bli bättre osv. Utan sådant folk hade Daniel inte fått någon kostym. Alternativt första vi såg som förmodligen inte suttit bra alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså utan en person som kunnat hade det inte blivit någon kostym alls för Victor, för jag är för petig för att köpa något som inte sitter bra, haha ;P

      Radera
  3. Svar
    1. Visst! Synd bara att Victor säger att han INTE vill ha blommigt för det är töntigt... :(

      Radera

Instagram

Populära inlägg