10 ändrade åsikter

07:30

Godmorgon! Min gårdagseftermiddag/kväll bestod av följande:
☺ Lite hemtenta-inlämnande (sista för terminen, woopwoop, nu är det bara uppsats och jobb som väntar i tre månader framöver <3)
☺ TVÅ promenader i shorts (märker dock att jag blir snuvig när jag är ute?! Har aldrig varit känslig för pollen, men antar att det måste vara det)
☺ Maratongoogling på hur en bäst gör rent ett par ljusgrå mockaskor (Victor har ett par som vore GULD till den marinblå kostym jag bestämt att han ska ha på bröllopet... MEN de har fläckar längst frampå)
☺ Bloggande
☺ Prat om hur vi vill ha vår vigsel (alltså fattar ni att jag ska gifta mig om mindre än två månader? Får gåshud på hela kroppen när jag tänker på det! Idag ska vi träffa vigselförrättare! Och blir seriöst helt varm i magen av att få heta samma efternamn som min bästa person)

Yay! Alltså är tillbaka i livet-är-bra-pepp-mode den här veckan! Går så mycket upp och ned för tillfället, så jag försökar carpa exakt alla stunder jag är pigg. I mitt huvud rabblar jag för övrigt det här i ca 180. MEEEEEN vi har en liten lista att ta itu med!


Temat för veckans Top Ten Tuesday är böcker som jag ändrat åsikt om. Jag gjorde en lista med vad jag nu tyckte om tidigare års favoriter för lite mer än ett halvår sedan. Det här blir ju lite på samma tema, men jag ska försöka ta andra böcker än jag tog då! Då gick jag ju igenom alla mina tio-i-topp-böcker och meddelade vilka jag tyckte var bra och dåliga fortfarande.

1. Twilight – Stephenie Meyer
Alltså, förstår inte att jag en gång i tiden faktiskt GILLADE den här serien? Obegripligt.

2. Odinsbarn – Siri Pettersen
Åååååh, trodde ni nu att jag skulle ba: "Jag ogillar den inte längre, jag tycker faktiskt att den såhär i efterhand var riktigt bra!!!!" No. Fucking. Way. Jag hatar den mer. Jag hatar den så jävla mycket för att folk faktiskt tycker att den är fantastiskt när den INTE. ÄR. FANTASTISK. Jag avskyr den här serien bara för att folk hypar den när den INTE ÄR SÅ BRA. Liksom COME ON, skärp er you fuckers. Jag kommer inte ens läsa sista delen. Av ren protest. TÄNKER INTE. Kanske när ni tar ert förnuft till fånga och börjar behandla detta som att den är på den nivån den faktiskt är. Tack för mig.

3. Nattsagor för sömnlösa – Johanna Wester
4. Det handlar om dig – Sandra Beijer
5. Vill ha dig så illa – Gunnar Ardelius
Är lite ledsen över Beijer här, men efter att ha läst M varken mer eller mindre blir jag mest provocerad av dessa innerstadskids med identitets- och kärleksproblem. Är orolig att Beijers nya bok kommer bli likadan, och samma med Flora Wiström som släpper en bok ungefär samtidigt som Beijers andra kommer. Det gör det bara värre att Ardelius bok är döpt efter en Dylan-låt – för alla jävla innerstadskids med identitetsproblem lyssnar på Dylan.

6. Locke & Key – Joe Hill & Gabriel Rodriguez
I motsats till alla andra tror jag att jag romantiserar dessa i efterhand. Alltså älskar dem.

7. Bonjour tristesse – Françoise Sagan
Citat från boktipset om den här boken: "Bonjour Tristesse är en himla liten och fin bok som jag verkligen gillade. Dock tycker jag att det är jättesvårt att skriva något om den. Alltså, språket är ju fint och sådär, men utöver det är jag osäker på exakt VAD det är jag tycker om så mycket med den här boken." Och alltså nä, i efterhand fattar jag inte heller vad jag gillade. Inte som att ogillar den nu, jag bara... kommer knappt ihåg den alls.

8. Northanger Abbey – Jane Austen
Alltså all min Austen-kärlek baserar jag på den här boken. Jag tror fortfarande att jag gillar Austen trots att jag inte ens orkade mig igenom Emma... Men i mitt minne är Northanger Abbey fantastisk.

9. Processen – Franz Kafka
Den här läste jag en gång och fullständigt avskydde. Sen läste jag den en gång till efter att jag börjat littvet och tyckte faktiskt inte att den var så tokig. Skulle nog kunna tänka mig att läsa om den igen för att se om jag gillar den ännu mer nu.

10. Personliga pronomen – Daniel Sjölin
Den här boken läste jag inte klart, eftersom jag inte hade vett att uppskatta experimentellt språk när jag var 16, hehe. Nej, men vissa saker måste en ju lära sig uppskatta. Jag tror att jag skulle kunna tycka att den är mer intressant nu, med lite mer utbildning i bagaget.

Du kanske också gillar

3 kommentarer

  1. Processen är så, så skum, men jag tyckte den var riktigt bra när jag läste den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jättekonstig. Tror att mitt problem första gången var att jag typ inte fattade någonting. Nu har jag ju lite mer läsvana bakom mig.

      Radera
  2. Haha, har också gillat Twilight en gång i tiden så jag dömer ingen! ;) Tänker inte läsa om den för att se hur den skulle ligga till nu, den ska få vara kvar i min ljuvliga ungdom och romantiseras.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg